X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Rozmowa o banknotach czyli jak korporacje zabijają muzykę

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2011 11:39
Nie słuchajmy ich płyt, nie oglądajmy ich telewizji – apelował w "Prywatnej Kolekcji" DJ Matt Kowalsky. Kim są tajemniczy oni?
Audio

Podobnie jak jego idol z Wysp Brytyjskich, Fatboy Slim, Maciej Kowalski (znany bardziej jako Matt Kowalsky), poruszał się w czasie swojej kariery po bardzo różnych muzycznych kontynentach. Pierwsze sukcesy odnosił w grającym ciężkiego rocka zespole Dynamind. Zostawili po sobie trzy płyty, a także zdobyli pierwsze miejsce na konkursie w Jarocinie. W połowie lat 90. Kowalsky zainteresował się jednak zupełnie innym światem, muzyką elektroniczną – a szczególnie rosnącą w siłę w Anglii sceną drum'n'bass. - Inspiracji trzeba szukać u źródła, więc wybrałem się do Anglii poobserwować tamtą scenę i czegoś się nauczyć. Londyn i Bristol były wtedy najciekawszymi muzycznie miejscami na świecie – opowiadał w "Prywatnej Kolekcji". Efektem poszukiwań było rozpoczęcie kariery didzejskiej jako HiQ Koval. Twórczość Kowalskiego zebrała pochwały m.in. w zagranicznej prasie, "Future Sounds" i "France International" (ten drugi magazyn wybrał go w 2000 roku do ósemki najbardziej obiecujących didżejów świata). Na koncie ma też grę w live actach czyli mieszanych składach didżejsko-instrumentalnych. W ostatnich kilku latach zaczął się interesować VJ-ingiem, czyli miksowaniem na żywo obrazu z muzyką. Wydał też trzy regularne albumy, "HiQ Koval" (1999) oraz jako DJ Matt Kowalsky, "Nowy Plan" (2006) i "Code" (2009).  

Kowalski opowiedział w „Prywatnej Kolekcji” m.in. o t ym, co mu się nie podoba we współczesnej muzyce. Jego zdaniem najciekawsze zjawiska zawsze się pojawiają w podziemiu. Mainstream czyli wielkie korporacje przejmują undergroundowe nurty i potem eksploatują, wyciskają jak cytrynę. - Hip-hopowcy mówią na to „Franklin speaking” czyli wulgarna rozmowa o pieniądzach (wizerunek prezydenta USA Benjamina Franklina znajduje się na banknocie studolarowym – przyp. red.). To korporacje zniszczyły muzykę – uważa Kovalsky. Jak sam wytłumaczył, najlepiej pokazuje to film „Wyjście przez sklep z pamiątkami, w którym legendarny artysta graffiti, Banksy, wywindował na swoich plecach niejakiego Pana Brainwasha, miernego artystę, ale prawdziwego mistrza autopromocji.

Według Kowalskiego dzięki nowoczesnym technologiom możliwe jest wykreowanie takich Panów Brainwashów świata muzyki - piosenkarzy, którzy nie potrafią napisać porządnej piosenki. – Jest coś takiego jak publishing czyli piosenki gotowe do sprzedania. Można czerpać muzykę, całe zwrotki i podkłady, z pewnego ogólnodostępnego zasobu. Oczywiście twórcy tego materiału dostają swoją gażę. Ale potem możemy w swoim kraju wylansować supergwiazdę, nie wymyślając jej praktycznie żadnej piosenki, tylko zmieniając bit albo linię basu.

Pozytywnym przykładem jest natomiast dla Kowalskiego scena brytyjska, gdzie młode, śpiewające i uczące się w szkołach muzycznych dziewczyny chcą być gwiazdami tanecznego undergroundu – świata klubów, didżejów i producentów. Zaprezentowana w "Prywatnej Kolekcji" piosenka Katie B opowiada np. o tym, że jej bohaterka ostatnie pieniądze wydała na płytę 12-calową, zamiast zapłacić za czynsz.

Aby odsłuchać rozmowy wystarczy kliknąć w box Posłuchaj w prawym górnym rogu.

Lista utworów zaprezentowanych w audycji:

Dynamind - Latino

Skeewiff - Allez La Beat

HiQ Koval - Underwater Sounds

Justice - Phantom Part II

Katy B - Louder

Deadmau5 (feat. Greta Svabo Bech) - Raise Your Weapon

Fatboy Slim - I See You baby

Matt Kowalsky - Revolution (Tribute to Chopin)

Czytaj także

Desperado muzycznej krytyki

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2010 08:12
Uznawany za jeden z największych krajowych autorytetów muzycznych, Rafał Księżyk, zdradził, ile płyt słucha dziennie i ile czasu zajmuje mu napisanie recenzji.
rozwiń zwiń
Czytaj także

I na dodatek ci faceci

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2011 16:34
Anja Orthodox, liderka Closterkeller, okazała się patriotką i w Trójkowej "Prywatnej Kolekcji" przedstawiła utwory tylko polskich wykonawców.
rozwiń zwiń
Czytaj także

I na dodatek ci faceci

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2011 16:34
Anja Orthodox, liderka Closterkeller, okazała się patriotką i w Trójkowej "Prywatnej Kolekcji" przedstawiła utwory tylko polskich wykonawców.
rozwiń zwiń