X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Ojciec suki biłgorajskiej

Ostatnia aktualizacja: 08.11.2010 17:00
Maria Pomianowska wspomina wybitnego lutnika, Andrzeja Kuczowskiego.
Audio

Andrzej Kuczkowski odszedł 30 września tego roku. To warszawskiemu lutnikowi zawdzięczamy reknstrukcje archaicznych instrumentów smyczkowych: fideli płockiej (na podstawie znaleziska archeologicznego) oraz suki biłgorajskiej (wyłącznie w oparciu o ikongorafię). Międzynarodową sławę przyniosła im właśnie Maria Pomianowska oraz jej Zespół Polski, ale w istocie to wybitnemu lutnikowi udało się "cofnąć czas".

Fidel płocką wykonuje się z jednego kawałka drewna, najczęściej brzozy bądź olchy. Posiada sześć metalowych strun. Prawdopodobnie pochodzi z XVI w. Oryginał instrumentu wykopano w 1985 roku podczas badań archeologicznych na płockiej starówce. Obecnie egzemplarz ten znajduje się w Muzeum Mazowieckim w Płocku.

Bliższa w budowie współczesnym skrzypcom jest suka biłgorajska. Największą popularnością cieszyła się ona pomiędzy XVII i XIX wiekiem, szczególnie w okolicach Biłgoraja oraz Janowa Lubelskiego. Suka towarzyszyła pieśniom dziadowskim oraz wchodziła w skład kapel weselnych. Specyficzną cechą instrumentu jest sposób gry na nim.
Chodzi mianowicie o tzw. technikę paznokciową (struny są skracane nie przez nacisk z góry, lecz poprzez boczny dotyk paznokciem) Ten sposób gry typowy jest dla wielu instrumentów azjatyckich. Prawdopodbnie rozpowszechniony było on także w XVI-wiecznej Polsce, o czym przekonują pisma niemieckiego teoretyka Martina Agricoli.

Maria Pomianowska poznała  Andrzeja Kuczkowskiego w 1993 roku, gdy polecony został jej jako niezawodne "pogotowie lutnicze". Kolejne lata współpracy potwierdziły tylko wizerunek człowieka bardzo skupionego, całkowicie poświęconego swej - w gruncie rzeczy - artystycznej pracy.

Zobacz więcej na temat: POLSKA grunty
Czytaj także

Fidele na uniwersytecie

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2010 12:59
Na Akademii Muzycznej w Krakowie będzie można uczyć się gry na instrumentach ludowych.
rozwiń zwiń