X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Spoon - "Transference"

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2010 12:54
Wiadomo, że w przypadku Spoon wydawnictwo mniej efektowne nie oznacza rezygnacji z jakości.

Równo, czyli jak zawsze, ale jednak słabiej.
Na "Transference" liczą się właściwie jedynie trzy punkty. "Got Nuffin’", teksański rock w czystej postaci, z wiercącym, jednostajnym, nagłym błyskiem fortepianu. W skrócie: przebój. Rozmyte "Who Makes Your Money", w którym Spoon dekonstruują przestrzeń piosenki, wprowadzając brzdęki i przerywniki. W skrócie: dystans. I może jeszcze "Trouble Comes Running", czyli powrót do przejrzystości. W skrócie: przebój numer 2. I to byłoby niestety na tyle.

Wiadomo, że w przypadku Spoon wydawnictwo mniej efektowne (co w w tym kontekście oznacza najczęściej tyle, co efekciarskie) nie oznacza rezygnacji z jakości. I też byłoby co najmniej nieuczciwym śrubowanie wymogów akurat im – biorąc pod uwagę dynamikę obecnych zmian, fakt, że Spoon istnieją od lat szesnastu kwalifikuje ich nie tylko do specjalnego wyróżnienia za wytrwałość, ale również wysyła na natychmiastową emeryturę i każe wątpić w rozsądek. Blogosfera wypluwa codziennie kolejne tabuny krzykliwie umalowanych dziewcząt i pretensjonalnie nieogolonych chłopców, stojących w kolejce po przyznawaną codziennie odznakę Best New Music, a Spoon nie dają się strącić z podium, i to mimo kultywowania wciąż tej samej idei – toksycznego rock’n rolla (z gościnnymi występami instrumentów klawiszowych), stanowiącego moc sprawczą rozwoju amerykańskiej sceny alternatywnej.

Na swym siódmym wydawnictwie podchodzą do sprawy rzetelnie, może aż nazbyt, co sprawia, że o "Transference" w perspektywie paru miesięcy zapomnimy: tym razem zabrakło pozaludzkiego pierwiastka, dziwnego szaleństwa, które uwrażliwiło i tak emocjonalne "Kill the Moonlight" czy pozwoliło na znalezienie wspólnego mianownika pierwszej dziesiątki listy sprzedażowej i braku skłonności do artystycznych kompromisów (wyraziście piosenkowe "Ga Ga Ga Ga Ga"). Klasą samą w sobie (chciałoby się dodać: jak zwykle) jest na omawianym tu krążku Britt Daniel, chropowaty, ale i wyrozumiały, przeprowadza pozornie beznamiętnym wokalem przez poszczególne opowieści. To jednak za mało, by zatrzymać się przy płycie na dłużej, by zapamiętać to, co zwykle tak porywało: chwile i sztuczki (idę o zakład, że zlokalizowanie refrenu dowolnego nagrania Spoon rozpoczyna próba przywołania motywu wiodącego całego utworu). Solidnie: w porównaniu z wszechobecną masówką, powered by Pitchfork, solidnie w stopniu aż, w zestawieniu z wcześniejszymi dokonaniami: tylko solidnie.


Spoon - "Got Nuffin"

Maciek Tomaszewski
Zobacz więcej na temat: Alternatywa emerytura