X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Penderecki wzdłuż i wszerz

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2012 08:01
Jeszcze nie opadł kurz po wielkim sukcesie, jakim okazał się wspólny projekt Krzysztofa Pendereckiego z Jonnym Greenwoodem, nagrodzony Koryfeuszem Muzyki Polskiej w kategorii Wydarzenie Roku, a znów miłośnicy twórczości polskiego kompozytora mogą zacierać ręce.

To najnowsze uznanie po raz kolejny udowadnia, że w przypadku tego jednego z naszych największych kompozytorów pod rękę idą talent i uznanie. A jak wszyscy wiemy, w świecie kultury ta kombinacja nie jest wcale czymś pewnym. Krzysztof  Penderecki nie musi się martwić o to, czy jego dzieła dotrą do publiki. Są one nie tylko grane, ale i całkiem, jak na współczesną muzykę, często nagrywane.

Antoni
Antoni Wit

Uparcie wszystkie dzieła Pendereckiego rejestruje z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej Antoni Wit. W ostatnim czasie dzięki jego zaangażowaniu ukazały się w Naxos trzy krążki z wyborem utworów tego kompozytora. Nagrania wymagają od słuchaczy znajomości biografii artysty i kolejnych etapów kształtowania się jego muzycznego języka, gdyż  utwory nie są uszeregowane chronologicznie, a raczej tematycznie, choć i tu mamy sporo odstępstw. Każda z płyt zawiera przegląd jego utworów stworzonych w ciągu kilkudziesięciu lat kompozytorskiej działalności. Wymaga to od słuchacza zarówno otwartości na nieraz radykalne, eksperymentalne formy, jak wspomnianej uprzednio – wiedzy. Penderecki robił tak gwałtowne zwroty, że w ciągu krótkiego okresu czasu potrafił z lidera światowej awangardy przedzierzgnąć się w korzystającego z nowych prądów tradycjonalistę.

/

Jeden z krążków zawiera muzykę na orkiestrę kameralną, odnajdziemy na nim dwie spokojne, opanowane, eleganckie, pozbawione awangardowych ciągot Sinfonietty odpowiednio z 1992 i 1994 roku, a także odnajdującą się w tych klimatach Serenadę napisaną trzy lata później. Styl ten zbliża Pendereckiego do spojrzenia na muzykę charakterystycznego dla szkoły brytyjskiej, czyli: Ralpha Vaughana Williamsa, Edwarda Elgara i Benjamina Brittena. Nagraniom tym towarzyszą o trzydzieści lat starsze Three Pieces in Old Style i Capriccio na obój i orkiestrę w świetnym wykonaniu Jeana-Louisa Calezzali, a także Intermezzo na 24 skrzypce z 1973 roku. Atmosferę z Sinfoniett przywołuje Penderecki w koncercie na róg i orkiestrę z 2008 roku, który odnajdziemy na kolejnej płycie. Utwór ten ciekawie koresponduje ze stworzonymi wcześniej dwoma koncertami na wiolonczelę, na skrzypce, jedynym na fortepian, klarnet i flet – w ten sposób kompozytor wykazał się dobrą znajomością potencjałów tych instrumentów. Zwiewne, nawiązujące do twórczości Szostakowicza i Prokofiewa dzieło mocno odróżnia się od inspirowaną muzyką improwizowaną, eksplorującą potencjał instrumentów elektrycznych Partitą z 1971 roku,  nie mówiąc już o radykalnych, poszukujących nowych środków wyrazu: Anaklasis z 1960, rok starszego Fonogrammi i De natura sonoris z 1966. Krążek urozmaica ukrywający w swoim wnętrzu elementy neoromantyzmu i mocno odbiegający od rewolucyjnych dzieł z lat 60 The Awekening od Jacob z 1974 roku.

Krzysztof
Krzysztof Penderecki

W tym roku wydany został też album z kompozycjami Pendereckiego przeznaczonymi na chór i orkiestrę. Wśród pięciu dzieł znajdziemy Hymn an den heiligen Adalbert z 1997 roku, nawiązujący do historii biskupa Pragi, męczennika za wiarę z VIII wieku i Song of te Cherubim z 1986 roku. Nowe brzmienie odczuwalne jest w sonorycznych poszukiwaniach kompozytora w Canticum Canticorum Salomonis z 1973 roku i w o trzy lata młodszej Kosmogonii, w której usłyszymy sopranistkę Olgę Pasichnyk, tenora Rafała Bartmińskiego i bas Tomasza Koniecznego. Płytę kończy Strofen z 1959 roku, z barytonem recytatorskim Jerzego Artysza, za który Penderecki otrzymał I nagrodę na 2. Konkursie Młodych Kompozytorów Związku Kompozytorów Polskich (jego dzieła zdobyły w tym roku też II i III miejsce). Utwór ten pozwolił mu wypłynąć na szerokie wody, był on bowiem grany z całej Europie. Wiele z prezentowanych powyżej utworów zostało wcześniej zarejestrowanych w wykonaniu ich autora, nie zmienia to jednak faktu, że warto porównać te nagrania z interpretacjami Wita.

Mieczysław Burski

Czytaj także

Grażyna Auguścik w Trójce (wideo)

Ostatnia aktualizacja: 10.11.2012 22:05
13 listopada ukazała się nowa płyta artystki – “Man behind the sun” z utworami Nicka Drake'a. Przedpremierowo wysłuchaliśmy ich w Trójce.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Muzyka dawna żyje w Żorach

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2012 09:00
Miejski Ośrodek Kultury w Żorach organizuje Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Muzyki Dawnej Musica Antiqua Viva.
rozwiń zwiń