Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Martin Ruszkiewicz 30.04.2014

"ZnajZnak Monte Cassino" - najnowsza gra edukacyjna IPN

Dwa lata temu nakładem Instytutu Pamięci Narodowej ukazała się gra "ZnajZnak". Na 70. rocznicę bitwy o Monte Cassino IPN przygotował wydanie specjalne poświęcone tej batalii.
Gra ZnajZnak Monte CassinoGra "ZnajZnak Monte Cassino"materiały prasowe

>>> Zobacz serwis Polskiego Radia - HISTORIA <<<

Premiera gry nastąpi 17 maja niemal równocześnie w Polsce i we Włoszech.

Podobnie jak podstawowa wersja, "ZnajZnak Monte Cassino" jest grą edukacyjną, której podstawowym założeniem (i kluczem do zwycięstwa) jest rozpoznawanie symboli - tym razem związanych z bitwą o wzgórze Cassino. W rozgrywce bierze udział dwóch graczy. Każdy z nich ma pięć kart, na których znajdują się łącznie 133 symbole (po dwanaście na karcie), przy czym każde dwie dowolne karty mają zawsze tylko jeden wspólny obrazek. Na rewersach znajdują się opisy każdego z symboli. Gracze wykładają po jednej karcie ze swojej puli awersem (czyli stroną bez opisu) do góry. Chodzi o to, aby wcześniej niż przeciwnik dostrzec ten wspólny znak na wykładanych kartach, a następnie go zidentyfikować. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie na odwrocie karty trafności odpowiedzi. Jeśli jest zgodna z opisem, odpowiadający oddaje swoją kartę przeciwnikowi. Zwycięzcą zostaje gracz, który poprawnie wskaże i opisze więcej znaków, pozbywając się tym samym wszystkich swoich kart. Liczą się zatem nie tylko spostrzegawczość i refleks, lecz także wiedza.

Zobacz serwis - II Wojna Światowa>>>

Autorzy gry wykorzystali sprawdzony pomysł z pierwszego "ZnajZnaku" i zaproponowali zróżnicowaną gamę symboli do rozpoznania. Wśród nich znajdują się m.in. flagi nacji biorących udział w bitwie (wydaje się łatwe? - a kto zna sztandar Kanady sprzed siedemdziesięciu lat?), emblematy jednostek (wśród nich oczywiście 3. Dywizji Strzelców Karpackich), odznaczenia i odznaki pułkowe (np. 1. Pułku Ułanów Krechowieckich), elementy uzbrojenia (karabin Bren, czołg M3A3 Stuart), ważne daty, wizerunki dowódców i ważnych postaci (kto zgadnie, jak wygląda słynny kapral Wojtek?). Ikony dobrane są w taki sposób, aby za ich pomocą - oraz zwięzłych, ale rzetelnie przygotowanych opisów - przedstawić możliwie pełny obraz bitwy. Oczywiście nie jest to wiedza kompletna i bez dodatkowego źródła (książka, nauczyciel) nie da się poznać całego przebiegu zmagań. Zdobyte podczas zabawy informacje z pewnością jednak ułatwią proces przyswajania wiadomości np. na lekcji, pomogą skojarzyć fakty i postaci z symbolami (co, jak wiadomo, ułatwia zapamiętywanie) albo zaimponować klasie znajomością ciekawostek.

Dodatkowym atutem gry jest to, że instrukcja oraz karty zostały przygotowane w dwóch językach - po polsku i angielsku.

W tym roku przypada 70. rocznica bitwy o Monte Cassino, zwanej bitwą o Rzym. 17 maja, dzięki polsko-włoskim wysiłkom, miasteczko Cassino będzie świadkiem niecodziennego wydarzenia. Ponad 2 tys. biegaczy wbiegnie na wzgórze szlakiem, którym 70 lat wcześniej nacierali polscy żołnierze. Każda z osób uczestniczących w Biegu na Monte Cassino otrzyma grę bezpłatnie w pakiecie startowym. Grze towarzyszy broszura informacyjna o bitwie w językach polskim, włoskim i angielskim.

Monte Cassino w PolskieRadio.pl <<<

mr