Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Trójka
Michał Lipka 24.12.2017

Joseph Conrad jako marka literacka

– Conrada traktujemy jak pisarza lekturowego. Czytamy jego dzieła w szkole, odkładamy na półkę i zapominamy. To błąd, który powtarza się w Polsce. W innych krajach ta literatura jest wciąż żywa, a jego nazwisko nie kojarzy się z nudną prozą – mówi Dariusz Rosiak.
Posłuchaj
  • Joseph Conrad jako marka literacka (Rok Conrada – audycja specjalna/Trójka)
Czytaj także

Joseph Conrad - serwis specjalny Polskiego Radia >>>

Joseph Conrad był innowatorem i wielkim myślicielem. Jego dzieła literackie należą do ścisłej czołówki kanonu światowej literatury. Dlaczego więc jest tak zapomniany w Polsce – kraju, z którego pochodził?

– Marka Josepha Conrada istnieje. Pytanie brzmi: czy istnieje ona w Polsce? Na Zachodzie jest bardzo silna. W Anglii jego wizerunek był od dawna wykorzystywany do reklamy produktów niezwiązanych z jego twórczością, na przykład piór wiecznych – informuje prof. Anna Szczepan-Wojnarska z UKSW.

Twórczość i życie pisarza dobitnie świadczą o jego artystycznej wielkości. Czy sprowadzanie go do znaku towarowego, zwykłej reklamy, nie jest gorsze niż nasza rodzima niepamięć o nim? O tym Dariusz Rosiak rozmawiał ze swoimi gośćmi. Zapraszamy do wysłuchania dołączonej audycji. 

***

Tytuł audycji: Rok Conrada – audycja specjalna
Prowadzi: Dariusz Rosiak
Goście: dr hab. Agnieszka Adamowicz-Pośpiech (adiunkt w Instytucie Kultur i Literatur Anglojęzycznych na Uniwersytecie Śląskim), prof. Anna Szczepan-Wojnarska (badaczka z Wydziału Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego), Jakub Pyda (członek redakcji "Teologii Politycznej")
Data emisji: 24.12.2017
Godzina emisji: 13.07

ml/mk

***

Program 3 Polskiego Radia informuje, że cykl audycji poświęconych Josephowi Conradowi został dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Conrad 2017, którego operatorem był Instytut Książki.

. .