Koncepcja zachodniego kanonu literackiego Blooma. "Bronił pojęcia samego kanonu"
Na początku lat 90. nowe położenie polityczne Polski wymusiło podjęcie dyskusji nad wąsko rozumianym kanonem literackim, jednak badacze nie stracili z pola widzenia również kanonu kulturowego. Wtedy, a później w roku 2004, kiedy to Polska została członkiem Unii Europejskiej, pojawiało się pytanie o to, co w literaturze jest ważne.
51:13 2020_11_29 13_07_03_PR3_Trojka_literacka.mp3 Definicja i zmienność kanonu literackiego (Trójka literacka)
– Zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że idziemy do nowej, jednoczącej się Europy, która rządzi się nowymi prawami, także prawami rynku książki. Chcieliśmy wnieść w naszym wianku wydania najważniejszych polskich pisarzy, opatrzone współczesnymi komentarzami i zaopatrzone we współczesne tłumaczenia. Mieliśmy marzenie, aby ta polska literatura poszła w świat, nadal po tym świecie krążyła i znakomicie dawała tam sobie radę – mówi prof. Mikołaj Sokołowski.
Mimo że z definicji kanon powinien być czymś stałym, w kanonie literackim nie da się uniknąć zmian i przeobrażeń. – Ponieważ zmieniają się czasy, zmieniają się i estetyki. Kanon można rozumieć dwojako. Z jednej strony są to dzieła, które tworzą kulturę narodową i określają naszą tożsamość. Z drugiej strony możemy mówić o kanonie estetycznym i ideowym – wyjaśnia prof. Krzysztof Mrowcewicz z Instytutu książki. – Tak naprawdę jednak, do kanonu powinny wchodzić dzieła, których estetyczna wartość będzie niekwestionowalna – podsumowuje.
Debata "Polski kanon literacki w XXI wieku"/Prezydent.pl
***
Tytuł audycji: Trójka literacka
Prowadzi: Magdalena Piejko
Goście: prof. Krzysztof Mrowcewicz i dr Dariusz Jaworski (Instytut Książki), prof. Mikołaj Sokołowski (dyrektor Instytutu Badań Literackich)
Data emisji: 29.11.2020
Godzina emisji: 13.06
kr