Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Bartosz Chmielewski 13.09.2014

Postaci z obrazów Malczewskiego nie bały się śmierci

- Malczewski, ze względu na swoje wychowanie chrześcijańskie, uważał śmierć za przejście do lepszego bytu. Dlatego bohaterowie jego obrazów dotykających tego tematu są wyciszeni, spokojni, pogodzeni z tym, co ich czeka - mówiła w Dwójce historyk sztuki Elżbieta Charazińska.
Fragment obrazu Jacka Malczewskiego Śmierć ElenaiFragment obrazu Jacka Malczewskiego "Śmierć Elenai"Wikipedia/domena publiczna

"(...) nazywanie go »symbolistą« nie wyjaśnia wszystkiego, albowiem w jego sztuce uderza przede wszystkim to, że mitologia, nadnaturalność i fantasmagorie wplatają się w codzienną banalną rzeczywistość w sposób doskonale naturalny, jak gdyby nigdy nic" – pisał Henri Loyrette, komisarz wystawy dzieł Jacka Malczewskiego w Musee d'Orsay w Paryżu w 2000 roku.

Wcześniej w Europie Zachodniej nie zawsze rozumiano jego prace. Ze względu na narracyjny charakter obrazów Malczewskiego, klęskę poniosła jego pierwsza londyńska wystawa, podczas gdy w Niemczech to właśnie ten aspekt zadecydował o wielkim sukcesie artysty.

W "Ćwiczeniach z myślenia" Elżbieta Charazińska, wieloletnia kurator zbiorów sztuki polskiej Muzeum Narodowego w Warszawie, podkreślała klasyczne inspiracje Malczewskiego. - Interesował się religią i mitologią. Centralnym punktem odniesienia dla jego sztuki był człowiek widziany przez pryzmat spraw ostatecznych – podkreśliła.

Więcej na temat malarstwa Jacka Malczewskiego - w nagraniu audycji przygotowanej przez Hannę Marię Gizę.

bch/mm