Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Petar Petrovic 01.02.2012

Skarby pod autostradami

Ukazał się raport poświęcony ratowniczym badaniom archeologicznym na trasach budowy dróg w Polsce.
 Skarby pod autostradamisxc.hu
Posłuchaj
  • Skarby pod autostradami
„Raport autostradowy”
Ukazał się długo oczekiwany, kolejny tom zawierający artykuły dotyczące wyników badań archeologicznych przeprowadzonych w związku z budową dróg krajowych i autostrad w Polsce.
W Raporcie wydanym przez Narodowy Instytut Dziedzictwa - zostały zaprezentowane informacje na temat geograficznego położenia stanowisk archeologicznych, historii odkrycia, dotychczas przeprowadzonych badań, opis odkrytych obiektów, a także materiały ilustracyjne w postaci map, rycin, zdjęć obiektów i stanowisk.
Ta publikacja jest cennym źródłem informacji, stanowiącym inspirację i ożywienie naukowej dyskusji na temat ratowniczych badań archeologicznych na trasach budowy dróg w Polsce.
Jakub Wrzosek, kierownik Działu Archeologicznego Narodowego Instytutu Dziedzictwa, powiedział w radiowej Jedynce („Naukowy wieczór z Jedynką”), że mam do czynienia z ok. pięciuset stanowiskami archeologicznymi przy budowanych autostradach i drogach krajowych. Zaznaczył, że powierzchnia prowadzonych badań sięga tysięcy hektarów.
- Przyrost zabytków jest olbrzymi, to są oczywiście tzw. zabytki masowe, czyli fragmenty ceramiki. Generuje to jednak problem związany z ich magazynowaniem – tłumaczył.
Michał Grabowski, zastępca dyrektora NID, zauważył, że najczęściej archeolodzy wchodzą przed rozpoczęciem prac na inwestycji i mają czas na przeprowadzenie badań.
- Stanowiska archeologiczne analizowane są przez kilka miesięcy, bywa że kilka lat przed powstaniem drogi – zauważył.
Prof. Zbigniew Kobyliński z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, dyrektor Instytutu Archeologii, zaznaczył, że ogromną rolę odgrywają badania wyprzedzające tzw. archeologia niedestrukcyjna.
- Są to te wszystkie czynności badawcze, które archeolodzy wykonują zanim jeszcze zagłębią lopatę w ziemię – podsumował.
Audycję prowadziła Katarzyna Kobylecka.
(pp)

Ukazał się długo oczekiwany, kolejny tom zawierający artykuły dotyczące wyników badań archeologicznych przeprowadzonych w związku z budową dróg krajowych i autostrad w Polsce.

W Raporcie wydanym przez Narodowy Instytut Dziedzictwa zostały zaprezentowane informacje na temat geograficznego położenia stanowisk archeologicznych, historii odkrycia, dotychczas przeprowadzonych badań, opis odkrytych obiektów, a także materiały ilustracyjne w postaci map, rycin, zdjęć obiektów i stanowisk.

Ta publikacja jest cennym źródłem informacji, stanowiącym inspirację i ożywienie naukowej dyskusji na temat ratowniczych badań archeologicznych na trasach budowy dróg w Polsce.

Jakub Wrzosek, kierownik Działu Archeologicznego Narodowego Instytutu Dziedzictwa, powiedział w radiowej Jedynce ("Naukowy wieczór z Jedynką"), że mamy do czynienia z ok. pięciuset stanowiskami archeologicznymi przy budowanych autostradach i drogach krajowych. Podkreślił, że powierzchnia prowadzonych badań sięga tysięcy hektarów.

– Przyrost zabytków jest olbrzymi: to są oczywiście tzw. zabytki masowe, czyli fragmenty ceramiki. Generuje to jednak problem związany z ich magazynowaniem – tłumaczył.

Michał Grabowski, zastępca dyrektora NID, zauważył, że najczęściej archeolodzy wchodzą przed rozpoczęciem prac na inwestycji i mają czas na przeprowadzenie badań. – Stanowiska archeologiczne analizowane są przez kilka miesięcy, bywa że kilka lat przed powstaniem drogi – zaznaczył.

Prof. Zbigniew Kobyliński z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, dyrektor Instytutu Archeologii, przyznał, że ogromną rolę odgrywają badania wyprzedzające, tzw. archeologia niedestrukcyjna. – Są to te wszystkie czynności badawcze, które archeolodzy wykonują, zanim jeszcze zagłębią łopatę w ziemię – podsumował.

Audycję prowadziła Katarzyna Kobylecka.

(pp)