Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Artur Jaryczewski 30.03.2013

Naukowiec: każdy może odkryć planetę!

- Internauci mogą analizować dane z teleskopu Keplera, dzięki czemu każdy ma szansę zostać odkrywcą nowej planety - mówił w Jedynce Lech Mankiewicz, PAN.
Naukowiec: każdy może odkryć planetęNASA/JPL.
  • Lech Mankiewicz o odkryciach astronomicznych (Sygnały dnia/Jedynka)

Dzięki internetowemu projektowi szukania planet pozasłonecznych odkryta została planeta PH2b. Odkrywcą okazał się Polak - 33-letni informatyk ze Zgierza, Rafał Herszkowicz. Internauta dokonał tego w serwisie OdkrywcyPlanet.pl, który jest polską wersją językową projektu PlanetHunters.org, działającego na platformie Zoouniverse.org.

- W ramach tego projektu internauci mogą analizować wyniki obserwacji pracującego w kosmosie teleskopu Keplera. NASA udostępnia dane do przeglądania natychmiast po ich wstępnej obróbce, dzięki czemu każdy ma szansę zastać odkrywcą nowej planety, na równi z naukowcami - mówił w "Sygnałach dnia" profesor Lech Mankiewicz z PAN.

Istnienie układu planetarnego PH2 zostało potwierdzone dodatkowymi obserwacjami. Znajduje się w nim planeta wielkości Jowisza, która okrąża gwiazdę podobną do Słońca. Planeta, która otrzymała oznaczenie PH2b, znajduje się w "strefie życia" wokół swojej gwiazdy, czyli w obszarze, w którym panuje temperatura umożliwiająca występowanie na planecie wody w stanie ciekłym.

Rozmawiał Krzysztof Grzesiowski.