Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Maja Bobrowska 25.10.2012

Szansa dla eksporterów

29 października rozpocznie się nabór wniosków w konkursie o wsparcie w ramach Działania 6.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka "Paszport do eksportu".
Szansa dla eksporterówJohn Carver/Wikimedia Commons/CC

Halina Lichocka: Od czego powinien zacząć przedsiębiorca zainteresowany złożeniem wniosku?
Tomasz Czerwoniak, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości: Przedsiębiorca z sektora MSP, który jest zainteresowany Działaniem 6.1 powinien przede wszystkim zapoznać się z dokumentacją konkursową, która jest umieszczona na stronie internetowej PARP-u. Następnie, aby móc złożyć wniosek aplikacyjny należy założyć konto w specjalnej aplikacji – tzw. generator wniosków, również umieszczonej na stronie internetowej. We wszystkich działaniach wdrażanych przez PARP wnioski wypełnia się elektronicznie. Gdy przedsiębiorca kończy wypełniać wniosek rejestruje go przez przyciśnięcie odpowiedniego przycisku w generatorze i w tym momencie następuje blokada wniosku - nie można już nic więcej poprawić. Jednocześnie na adres mailowy zostaje wysłane potwierdzenie złożenia wniosku. Od tego momentu można mówić, że wniosek został złożony.
Halina Lichocka: Czy wystarcza samo złożenie wniosku przez generator, czy trzeba złożyć wniosek także w jakiejś innej postaci?
Tomasz Czerwoniak: Samo złożenie wniosku, czyli zarejestrowanie w generatorze nie wystarcza.. Należy jeszcze formalnie potwierdzić złożenie wniosku. Następuje to albo w formie papierowej, albo elektronicznej. Formę wybiera sam przedsiębiorca. Jeśli chodzi o formę papierową, wydrukowany wniosek przedsiębiorcy składają do regionalnych instytucji finansujących, natomiast przedsiębiorcy, którzy posiadają bezpieczny certyfikowany podpis elektroniczny mog złożyć ten wniosek za pośrednictwem platformy ePUAP, dołączając do niej obraz wniosku złożony przez generator. W przypadku składania wniosku papierowego składając go osobiście przedsiębirca otrzymuje potwierdzenie.. W przypadku wysłania wniosku tradycyjną pocztą zaleca się wysyłanie go przesyłką rejestrowaną, gdyż wtedy otrzymuje potwierdzenie odbioru przesyłki.
Halina Lichocka: W przypadku przesyłania wniosków za pośrednictwem poczty liczy się data stempla?
Tomasz Czerwoniak: Samą datą złożenia wniosku jest data zarejestrowania wniosku w generatorze wniosków. Natomiast po zarejestrowaniu są trzy dni robocze na formalne potwierdzenie w formie pisemnej albo w elektronicznej. W przypadku wyboru pisemnej formy potwierdzenia złożenia wniosku za pośrednictwem poczty czy jakichkolwiek innych usług kurierskich liczy się data nadania, czyli stempla pocztowego.
Halina Lichocka: A do którego dnia, do której godziny można zarejestrować wniosek w konkursie "Paszport do eksportu" w generatorze wniosków?
Tomasz Czerwoniak: W obecnej, trzeciej rundzie aplikacyjnej w tym roku, w ramach Działania 6.1 nabór wniosków trwa od 29.10 do 16.11. I, co bardzo ważne, wniosek należy zarejestrować najpóźniej do 16.11 do godziny 16.30. Wnioski zarejestrowane po tej godzinie niestety nie będą podlegać ocenie, ponieważ nie ponieważ nie spełnią kryteriów formalnych.