Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Bartłomiej Makowski 26.01.2024

Tumult gdański. Pierwsza polska rewolucja protestancka

Korupcja burmistrza była tylko iskrą, która podpaliła religijną beczkę prochu. Taką na początku XVI wieku był najważniejszy port handlowy Korony.

26 stycznia 1525 roku wybuchł bunt gdańskiego plebsu i pospólstwa. Mieszkańcy miasta obalili dotychczasowe władze, wprowadzili demokratyczny ustrój, skasowane zostały działające na terenie miast klasztory katolickie.

Bunt wymierzony był w radę miasta kierowaną przez Eberharda Ferbera. Gdańsk za czasów jego panowania zamienił się w jaskinię korupcji. Nadużycia władzy i ucisk fiskalny w połączenie z koteryjnymi układami rządzącej miastem elity patrycjatu wzbudzały niezadowolenie najuboższych warstw – pospólstwa i plebsu.

Początki reformacji w Polsce

Do przyczyn buntu o charakterze gospodarczym dołączyły te dotyczące wzrastającego napięcia na płaszczyźnie religijnej.

- Dość wcześnie, w latach 20. XVI wieku luteranizm pojawił się w miastach zachodniej i północnozachodniej Polski, na Śląsku, w Wielkopolsce, na Pomorzu. Od 1521 roku Wrocław stał się jednym  z głównych ośrodków promieniowania protestantyzmu na ziemie polskie – wyjaśniała prof. Teresa Chynczewska-Hennel w audycji Andrzeja Sowy z cyklu "Historia Polski".


Posłuchaj
07:45 Tumult gdański.mp3 Dzieje początków reformacji w Polsce - felieton prof. Teresy Chynczewskiej-Hennel w audycji Andrzeja Sowy z cyklu "Historia Polski". (PR, 20.05.2003)

 

Luter1200.jpg
Marcin Luter - wielki reformator Kościoła

Wspólnota języka i kultury powodowała, że warstwą, która najprędzej przesiąkała ideami reformacyjnymi, było mieszczaństwo, w którym dominował żywioł niemiecki. Tak było także w Gdańsku. Już w 1518 roku Jakub Knade, były zakonnik, zaczął głosić tutaj pierwsze kazania w duchu luterańskim.

Wzrost sympatii luterańskich w miastach nie umknął uwadze dworu królewskiego. W 1521 roku Zygmunt Stary wydał edykt zabraniający sprowadzania z Niemiec i rozprowadzania pism luterańskich. To było ostrzeżenie. Późniejszy o dwa lata dokument królewski groził już karą śmierci i konfiskatą majątku za głoszenie nauk luterańskich.

Rewolucja nie w czas

Królewskie nakazy nie były jednak przestrzegane, a luteranizm zyskiwał coraz szersze poparcie w miastach. Luter sam wysyłał z Wirtembergii swoich uczniów na Pomorze. W Gdańsku przez całą pierwszą połowę lat dwudziestych XVI wieku dochodziło do wystąpień wymierzonych w katolicki kler i patrycjat. Punktem kulminacyjnym były rozruchy rozpoczęte 22 stycznia. Tłum sprofanował świątynie i wygnał katolicki kler.

Cztery dni później rewolucjoniści obalili radę miasta i powołali w jej miejsce nową, na której czele stanęli przywódcy rewolty. Nowi władcy miasta zakazali liturgii katolickiej i zlikwidowali klasztory. Co ciekawe, choć siłą napędową rewolucji było ubogie mieszczaństwo, w nowych władzach pierwsze skrzypce grali luterańscy patrycjusze.

Hołd Pruski 1200.jpg
Hołd pruski. Miłe złego początki?

Hołd pruski, sekularyzacja Zakonu Krzyżackiego i powstanie pierwszego w Europie państwa protestanckiego dodało odwagi gdańskim rebeliantom. Wysłali do króla poselstwo, które miało negocjować uznanie przez monarchę nowej wiary i nowych porządków panujących w mieście. Nie mogli mylić się bardziej. Zygmuntowi zależało wówczas bardziej na przywróceniu dobrych relacji, nadszarpniętych uznaniem luterańskiej konwersji Albrechta Hohenzollerna, z papieżem i Habsburgami.

Twarda ręka króla

- Zygmunt I zareagował bardzo ostro, wkraczając z wojskiem do miasta, kazał ściąć przywódców powstania i przywrócił dawne władze – podkreślała historyk. 

Król wkroczył do miasta z trzema tysiącami zbrojnych 17 kwietnia 1526. Znienawidzony Eberhard Ferber nie odważył się powrócić do Gdańska. Do końca życia mieszkał w Tczewie, ale po latach jego syn objął godność burmistrza miasta. Król rozważał zgładzenie luterańskiego kleru, ugiął się jednak przed prośbą Albrechta Hohenzollerna i nakazał luterańskim kaznodziejom pozostanie w Prusach Książęcych.  

Zygmunt Stary 663.jpg
Zygmunt Stary - król złotego wieku

- Potęga gospodarcza takich miast pruskich jak Gdańsk, Toruń, Elbląg, powodowała, że nie można tam było zabronić wyborów wyznaniowych – mówiła prof. Teresa Chynczewska-Hennel na antenie Polskiego Radia.

Reformacja zaczęła zdobywać w Polsce i w Wielkim Księstwie Litewskim dużą popularność. Doszło nawet do tego, że utworzenie kościoła narodowego rozważał syn i następca Zygmunta Starego, Zygmunt August. Po jego śmierci, chcąc uniknąć walk o charakterze religijnym w czasie bezkrólewia, szlachta uchwaliła 28 stycznia 1573 roku akt konfederacji warszawskiej ustalający tolerancję religijną.

bm