Pomimo wygody oglądania towarów na miejscu, ta forma może być jednak ryzykownym sposobem robienia zakupów, ponieważ nie mamy możliwości porównania oferowanych produktów oraz ich cen z innymi dostępnymi na rynku. Decydując się na taki zakup i podpisując umowę z akwizytorem zachowajmy więc czujność - radzi Tomasz Odziemczyk ze Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. - Nie podpisujmy niczego póki nie przeczytamy i nie zrozumiemy wszystkich elementów oferty przedstawianej nam przez sprzedawcę. W szczególności dotyczy to zakupów od akwizytora dokonywanych podczas prezentacji poza lokalem przedsiębiorstwa.
Na szczęście, jeśli po dokonaniu zakupu u akwizytora albo w firmie wysyłkowej, po obejrzeniu przysłanego nam towaru z bliska, rozmyślimy się, to w przeciwieństwie do zakupów w tradycyjnych sklepach, gdzie nasze przepisy wykluczają zwrot towarów bez wad, podczas sprzedaży na odległość taką możliwość mamy - zapewnia Piotr Decek z Infolinii Konsumenckiej Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. - Ustawodawca zapewnił nam możliwość oddania takich rzeczy bez podania żadnej przyczyny w dwóch szczególnych przypadkach - kiedy konsumenci nabywają dany towar w wyniku umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa np. na wszelkiego rodzaju pokazach, prezentacjach, bądź też kiedy taką umowę zawieramy na odległość np. jeżeli kupujemy dla siebie coś czysto prywatnie w celach nie związanych z działalnością gospodarczą , w sklepie internetowym.
Przepisy te gwarantują konsumentowi prawo do
10-dniowego okresu, w którym może on, bez podania przyczyny, odstąpić od umowy o zakup dóbr lub usług o wartości powyżej 10 euro, nabytych w ramach umowy zawieranej poza lokalem przedsiębiorstwa. A że coraz częściej robimy też zakupy w sklepach internetowych lub na aukcjach to przed podjęciem takiej decyzji należy dokładnie sprawdzić od kogo kupujemy towar - zauważa Aneta Styrnik z UOKiK: - Powinniśmy sprawdzić czy dane o tym przedsiębiorcy są na stronie internetowej , czy jest numer telefonu, e-mail, adres, czy jeżeli kontaktowaliśmy się z nim to rzeczywiście otrzymaliśmy informację zwrotną tzn. czy udało nam się z nim skontaktować. To ważne jeżeli będziemy chcieli dany produkt zareklamować czy też go zwrócić.
Szczególną ostrożność musimy zachować dokonując płatności za zakupy w internecie, jeśli np. decydujemy się na użycie karty kredytowej Pamiętajmy o podstawowych zasadach bezpieczenstwa, ktore wymienia Remigiusz Kaszubski ze Związku Banków Polskich. - Nie róbmy płatności na stronie internetowej tego konkretnego sklepu. Każdy dobry sklep internetowy ma podpisane umowy z agentem rozliczeniowym i poprzez kliknięcie "zapłać" automatycznie dokonuje rozliczenia. Pojawia nam się strona https - "s" - od angielskiego "security" - bezpieczeństwo i tam proszeni jesteśmy o podanie danych z naszej karty. Zanim zdecydujemy się na ich wprowadzenie powinniśmy zobaczyć czy ta strona transakcyjna ma w jednym z rogów kłódkę - ta kłódka powinna być zamknięta.
Ale płacąc za zakupy miejmy oczy otwarte.