Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Beata Krowicka 03.10.2014

Oszukani przez ubezpieczycieli. Jak wycofać się z polisolokaty?

Choć powoli znikają z rynku, problemy po tysiącach sprzedanych polisolokat pozostaną jeszcze przez wiele lat. Wielu ich właścicieli czuje się oszukanych. Prawnik Cezary Orłowski radził w Jedynce, jakie kroki należy podjąć w takiej sytuacji.
Oszukani przez ubezpieczycieli. Jak wycofać się z polisolokaty? GlowImages/EastNews

Miały być zyski przekraczające wielokrotnie te oferowane przez banki. Zamiast nich wielu właścicieli polisolokat zobaczyło topniejące oszczędności życia. Z nietrafionej inwestycji nie mogą się nawet wycofać, ponieważ podpisali umowy na bardzo niekorzystnych warunkach.

Cezary Orłowski z Biura Rzecznika Ubezpieczonych wyjaśnił, że problem zaczyna się już przy nazewnictwie tego produktu finansowego, ponieważ tzw. polisolokata wcale lokatą nie jest. Właściwa nazwa to ubezpieczenie na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Jak wyjaśnił prawnik, umowa w tym przypadku składa się z dwóch części. Jedna to klasyczne ubezpieczenie na życie, a druga ma charakter inwestycyjny.

- Istota problemu polega na tym, że to jest inwestycja. Tutaj nie oszczędzamy. A z inwestowaniem wiąże się ryzyko tego, że to, co włożymy, możemy utracić - wyjaśnił Orłowski.

Tymczasem doradcy sprzedający ten produkt, często pomijali informację o ryzyku inwestycyjnym, a także o okresie inwestowania, który trwał czasem nawet 10-15 lat.

Oczywiście wszelkie tego typu informacje znajdowały się w umowach z ubezpieczycielem, jednak - jak podkreślił gość radiowej Jedynki - nawet prawnicy mają często problem, by te umowy dobrze zrozumieć.

Klienci, którzy zainwestowali oszczędności życia w polisolokaty często po roku lub dwóch dowiadywali się, że ich kapitał stopniał. Kiedy chcieli wycofać się z tego produktu, okazywało się, że firmy przewidują w takiej sytuacji karę, która czasem sięgała nawet 100 proc. wartości inwestycji.

Cezary Orłowski podkreślił, że o odzyskanie pieniędzy można jednak walczyć, ponieważ wielu klientów było przez doradców wprowadzanych w błąd. Kiedy kończyła się im lokata i chcieli ją przedłużyć, mówiono im, że zawierają nową lokatę na korzystniejszych warunkach, po czym sprzedawano im produkt inwestycyjny.

W jaki sposób można walczyć z nieuczciwymi instytucjami finansowymi i wycofać się z takiej inwestycji oraz jak może pomóc w tym Rzecznik Ubezpieczonych? Zapraszamy do wysłuchania całej audycji!

Rozmawiał Roman Czejarek.

bk/ag