Biuro Informacji Kredytowej (BIK) to instytucja utworzona przez banki oraz Związek Banków Polskich w celu wymiany informacji o zobowiązaniach kredytowych kredytobiorców. Ta wymiana następuje pomiędzy bankami, instytucjami upoważnionymi do udzielania kredytów, a więc spółdzielczymi kasami oszczędnościowo-kredytowym oraz innymi instytucjami kredytowymi, które w rozumieniu prawa bankowego oznaczają instytucje kredytowe z obszaru Unii Europejskiej.
- BIK gromadzi informacje o wszystkich otwartych, aktualnych, zobowiązaniach kredytobiorców wobec banków i instytucji upoważnionych do udzielania kredytów (...) Według naszych statystyk, 90 proc. informacji, które znajdują się w naszej bazie danych to są tzw. informacje pozytywne, czyli informacje o właściwie regulowanych, spłacanych należnościach wobec banków - powiedziała w audycji "Cztery pory roku" prawniczka Agnieszka Marzec z BIK.
Raz na pół roku osoba zainteresowana swoją historią kredytową może wystąpić do BIK i uzyskać tzw. informację ustawową, czyli informację o wszystkich danych zgromadzonych na jej temat w Biurze. - Można wysłać do BIK zwykły list polecony, można odwiedzić Centrum Operacyjnej Obsługi Klienta w Warszawie lub pobrać wniosek ze strony internetowej - wyliczyła radczyni.
A co jeśli - naszym zdaniem - informacja na nasz temat zamieszczona w Biurze Informacji Kredytowej nie jest zgodna z prawdą? - Wówczas należy udać się do banku, który taką informację przekazał do Biura - wskazała Marzec.
Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy, którą prowadził Roman Czejarek.
"Cztery pory roku" na antenie Jedynki od poniedziałku do piątku między godz. 9.00 a 12.00.
kk/ag