Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Agnieszka Szałowska 05.01.2015

Prywatność kosztuje. I zdrożeje jeszcze bardziej

Coraz częściej dokonując zakupów czy podpisując umowy stajemy przed dylematem: oszczędzić czy pogodzić się z zalewem reklam i dostępem wielu firm do naszych danych.
Prywatność kosztuje. I zdrożeje jeszcze bardziejFotoChannels

Z taką sytuacją zetknął się dziennikarz Mariusz Herma chcąc przedłużyć abonament telefoniczny. - Musiałem zapłacić operatorowi komórkowemu za to, by nie przetwarzał moich danych osobowych - mówi. Dodatkowo bulwersujący w tej sprawie jest fakt, że operator o podwyższonej stawce abonamentu - gość Jedynki przedłużał umowę przez internet - informuje dopiero w ostatniej chwili przed zaakceptowaniem warunków. Jego zdaniem w przyszłości coraz częściej płacić będziemy musieli za to, by operatorzy, ale też sprzedawcy czy ubezpieczyciele, nie dysponowali swobodnie naszymi danymi.

Zdaniem dr. Mednisa, już dziś musimy stanąć przed pytaniem czy w ogóle chcemy zachować prywatność. - Gdy widzę, co ludzie umieszczają na portalach społecznościowych, dostrzegam naiwność i niewiedzę. Nawet dane przetwarzane w sposób anonimowy, np. przez przeglądarki internetowe, zostaną użyte do przewidywania naszego zachowania - podkreśla i dodaje, że gromadzenie danych jest jednym z powodów, dla którego wiele serwisów dostępnych jest bezpłatnie.

Goście Radiowej Jedynki rozmawiali także o prawie konsumenta do wycofania swojej zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych.

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku
Prowadził: Roman Czejarek
Goście: Mariusz Herma (dziennikarz "Polityki"), dr Arwid Mednis (specjalista w dziedzinie ochrony danych osobowych, Uniwersytet Warszawski)
Data emisji: 5.12.2014
Godzina emisji: 9.00 - 12.00

(asz, pg)