Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Kłys 21.01.2020

Muzeum Neonów w Warszawie jednym z najciekawszych w Europie

Powstało niedawno (w 2005 roku), a już wzbudza wielkie zainteresowanie. Jego celem jest dokumentacja i ochrona starych, powojennych reklam świetlnych. Niedawno zostało docenione przez brytyjski magazyn "The Guardian"i znalazło się w dziesiątce najciekawszych muzeów w Europie. Reporterka radiowej Jedynki gościła dzisiaj w warszawskim Muzeum Neonów.  
Posłuchaj
  • Muzeum Neonów w Warszawie jednym z najciekawszych w Europie (Cztery pory roku/Jedynka)
Czytaj także

Moment, w którym wszystko się zaczęło 

Neony były bardzo popularne w latach 50. 60. i 70. Wtedy miały one za zadanie przede wszystkim uczyć, informować i bawić. Patronowały przedsiębiorstwom, nazwom patriotycznym, symbolom. Jaką rolę spełniają teraz? 

Witold Urbanowicz z Muzeum Neonów zdradził, co było bodźcem do stworzenia tego wyjątkowego miejsca jakim jest muzeum - Wszystko zaczęło się od projektu fotograficznego od neonu "Dancing" restauracji przy ul. Świętokrzyskiej. Ilona Karwińska, fotografka, która mieszka na co dzień w Londynie przyjechała w odwiedziny do Polski ze znajomym grafikiem Davidem Hallem. Był on po raz pierwszy w Polsce i zachwycił się tymi neonami. Powiedział do Ilony, żeby je sfotografowała - wyjaśnił. 


Muzeum Neonów w Warszawie
Muzeum Neonów w Warszawie

Kolekcje muzealne 

Stała kolekcja muzeum składa się z ok. stu starych neonów i innych instalacji reklamowych, które nierzadko zostały zaprojektowane przez wybitnych artystów i grafików, będących też twórcami znanej na świecie tzw. Polskiej Szkoły Plakatu. W Muzeum Neonów można przyjrzeć  się neonom z bliska, a także docenić kunszt twórców i rzemieślników tej często zapominanej formy sztuki. - Mamy sporo neonów w magazynie, bo nie wszystkie jesteśmy w stanie pokazać, ponieważ część z nich czeka na renowację. Cały czas przygarniamy neony zagrożone. Pojawiają się też nowe w miejsce starych, więc cały czas coś się dzieje - dodał Wojciech Urbański. 

Muzeum Neonów w Warszawie 

Apteki na niebiesko, knajpy na zielono 

W ramach odwilży październikowej po okresie stalinizmu władze chciały rozświetlić miasta i jednym ze sposobów były neony, które miały być iluzją i namiastką lepszego świata. Do projektowania zatrudniano wtedy plastyków, grafików, architektów. Każdy z neonów musiał być zatwierdzony. Sprawdzano, czy pasuje do budynku i nie zakłóca innych reklam i czy pasuje do podziału elewacji. - Neony miały bardzo ciekawe formy, np. wielkie kwiaty o wysokości trzech pięter wisiały nad kwiaciarnią, słoń zachęcał do brania udziału w loterii, mrugająca krowa zapraszała do baru mlecznego - powiedział gość audycji. 

Wojciech Urbański dodał, że w tym czasie stosowano regulacje dotyczące kolorów. - Wszystkie apteki miały niebieskie neony, zielony kolor natomiast charakteryzował miejsca z jedzeniem. Neony tworzyły również fajny, nocny klimat, przez co pozostały w pamięci mieszkańców. 

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadzą: Karolina Rożej, Piotr Kędziorek 

Materiał reporterski: Małgorzata Głogowska 

Data emisji: 21.01.2020 r. 

Godzina emisji: 9-12 

ans