Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Kłys 13.05.2021

Cena na paragonie inna niż na półce? Co zrobić w takiej sytuacji?

Według opublikowanego niedawno raportu co drugi sklep wprowadza swoich klientów w błąd, umieszczając na półkach ceny towarów, które w rzeczywistości są inne od tych widniejących na paragonie. Jak postępować, gdy zaskoczą nas ceny przy kasie i jakie kary grożą za to nieuczciwym sprzedawcom?

zakupy internet 1200.jpg
Prezes UOKiK: bezpieczne zakupy w sieci to świadomość zagrożeń i odrobina naszego wysiłku

Przedsiębiorcy mają obowiązek dokładnego oznaczenia produktu wystawionego na sprzedaż. Dokładne zasady oznaczania produktów określa rozporządzenie ministra finansów z 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży. - Sprawdzaliśmy, jak przedsiębiorcy umieszczają ceny na swoich produktach i czy robią to prawidłowo. Okazało się, że niestety co drugi popełnia błędy - mówi w Programie 1 Polskiego Radia Agnieszka Kowalska z UOKiK.


Posłuchaj
08:12 Jedynka/4PR ceny sklepy - 13.05.2031.mp3 Cena na paragonie inna niż na półce? Co zrobić w takiej sytuacji? (Cztery pory roku/Jedynka)

 

Według rozporządzenia towary, które oferowane są kupującym w miejscu sprzedaży, muszą być oznaczone wywieszkami zawierającymi informacje wskazujące cenę oraz jednostkę miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny. - Jeżeli chodzi o nieprawidłowości, które się pojawią, to są braki w uwidacznianiu cen jednostkowych, czyli takich, które pozwalają nam na porównanie, np. cena za litr, za metr czy za kilogram - podkreśla gość audycji. - Często zdarzają się sytuacje, w których sklepy czy przedsiębiorstwa w ogóle nie pokazują cen, np. na stacjach paliw, bądź nie ma cennika w hotelu - wyjaśnia ekspert.

Rozbieżność cen

W przypadku rozbieżności cen obowiązująca będzie ta widniejąca na sklepowej półce, nawet w przypadku tłumaczeń kasjera, że jest już ona nieaktualna. Co więcej, mamy prawo żądać sprzedaży towaru po cenie, która oznaczona została w ofercie. - Najczęściej pani ekspedientka nie ma wpływu na etykietę w sklepie i na to, że może panować jakiś bałagan. Warto z taką sprawą zwrócić się do menadżera bądź kierownika sklepu. Pamiętajmy, że to są nasze pieniądze i nie powinniśmy ignorować błędnych praktyk przedsiębiorców - przekonuje Agnieszka Kowalska.

Kary dla nieuczciwych przedsiębiorców

Jakie są kary dla nieuczciwych sprzedawców? - Kary są różne w zależności od przewinień - mówi ekspert Jedynki. - W zeszłym roku, te sklepy, które źle informowały konsumentów o cenach swoich produktów, zostały ukarane na prawie pół miliona złotych - dodaje.

Czytaj również: 

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadzi: Roman Czejarek

Gość: Agnieszka Kowalska (UOKiK) 

Data emisji: 13.05.2021 r. 

Godzina emisji: 9.21

ans