Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Dorota Cała 07.01.2011

Biogaz w silnikach samochodowych

Badania nad zastosowaniem biogazu jako paliwa silnikowego trwają. Specjaliści zakładają, że w przyszłości zastąpi on paliwo konwencjonalne zużywane w ogromnych ilościach przez pojazdy komunikacji miejskiej. Będzie uniwersalny, ekonomiczny i ekologiczny.
Biogaz w silnikach samochodowychźr. zkm.pl

Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie, krakowska Akademia Górniczo-Hutnicza i miasto Rzeszów to partnerzy projektu finansowanego przez Norwegię i Szwecję. Grant dotyczy badań nad zastosowaniem biogazu w silnikach samochodowych. Surowiec będzie pochodził z nowoczesnej oczyszczalni ścieków w Rzeszowie - mówi Ewie Szkurłat Profesor Janusz Jakóbiec z Wydziału Energetyki i Paliw AGH:

Profesor Janusz Jakóbiec: - Grant będzie realizowany w okresie dwóch i pół roku. Zostanie wybudowana stacja do zasilania biogazem i rozpoczniemy program pilotażowy eksploatacji autobusów nim zasilanych. Chcielibyśmy wykorzystać trzy-cztery pojazdy komunikacji miejskiej w Rzeszowie i zdobyć doświadczenia, jakie będą możliwości surowcowe pozyskania paliwa biogazowego z rzeszowskiej oczyszczalni ścieków. Porównamy je z parametrami dotyczącymi zużycia i emisji spalin z gazem ziemnym CNG. Nasza, wybudowana kilka lat temu z funduszy unijnych, oczyszczalnia stwarza duże możliwości pozyskania biogazu jako paliwa silnikowego.

Stanisław Porada, adiunkt na Wydziale Energetyki i Paliw Akademii Górniczo-Hutniczej: - Biogaz jest produktem fermentacji beztlenowej, czyli fermentacji metanowej odpadów organicznych. Jeden jest pozyskiwany z wysypisk śmieci, drugi w oczyszczalniach ścieków, trzeci z odpadów rolniczych.

Profesor Janusz Jakóbiec: - Ten drugi nie nadaje się bezpośrednio do eksploatacji, do zasilania silników. Należy go oczyścić, czyli usunąć z niego siarkowodór i dwutlenek węgla.

Stanisław Porada: - Można go uważać za paliwo alternatywne w stosunku do gazu ziemnego, którego zasoby naturalne są ograniczone. Zastąpienie go innym gazem jest dla nas bardzo istotne. Jednocześnie powodujemy mniejsze zanieczyszczenie środowiska wynikające z składowania odpadów organicznych i rolniczych.

Czy biogaz może być wykorzystywany do każdego typu silnika?

Profesor Janusz Jakóbiec: - Nasze badania będą pilotażowe. Uzyskamy informacje, w jaki sposób biogaz będzie oddziaływał na olej smarowy silnikowy i trwałość silnika. W zasadzie każdy przystosowany do spalania gazu ziemnego, można przestroić i przestawić na zasilanie biogazem.

Stanisław Porada: - Napęd samochodów przy pomocy sprężonego gazu ziemnego budzi olbrzymi sprzeciw. Jedno tankowanie wystarcza na dwieście kilometrów.

Profesor Janusz Jakóbiec: - Aczkolwiek zaadoptowany silnik zasilany jest podwójnie. Jeżeli zabraknie mu tego paliwa, automatycznie może przejść na pracę na paliwie konwencjonalnym, czyli oleju napędowym.

Stanisław Porada: - Pierwszym kierunkiem wykorzystania taboru samochodowego z napędem gazowym jest komunikacja miejska. Służby miejskie operują na stosunkowo niewielkim terenie i bez problemu mogą zatankować samochód.

(dc)

07-01-2011 06:24 3'10