Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Tomasz Jaremczak 16.09.2013

Niepełnosprawność intelektualna nie musi wykluczać z życia!

- W naszym kraju nie ma żadnych perspektyw dla osób z autyzmem. Co z ich zatrudnieniem, jak mają się odnaleźć w życiu? - pytała w Debacie radiowej Jedynki nt. kampanii społecznej "Też Chcemy Być" Joanna Grochowska z Fundacji "Synapsis".
Plakat kampanii Też chcemy byćPlakat kampanii "Też chcemy być"mat. promocyjne/Fundacja Też Chcemy Być

W Polsce jest nawet 5,5 mln osób niepełnosprawnych. Około 50 procent z nich to osoby z niepełnosprawnością intelektualną - o najwyższym stopniu wykluczenia. Ponad połowa osób z tej grupy nie ukończyła szkoły podstawowej, a stopień bezrobocia przekracza w niej 85 procent.

Dlatego Fundacja "Też Chcemy Być" rozpoczęła kampanię społeczną, która ma zwrócić uwagę na problemy tych osób. - Ludzie z niepełnoprawnością ruchową przebijają się do świadomości społecznej. W przypadku osób z niepełnoprawnością intelektualną jest o wiele gorzej - powiedział Sławomir Popowski z Fundacji "Też Chcemy Być".

Jego zdaniem niepełnosprawni intelektualnie, w tym osoby chore na autyzm, spotykają się z zupełnie innego rodzaju barierami społecznymi niż niepełnosprawni ruchowo. - Podjęliśmy kampanię, żeby zwrócić uwagę, że taka grupa istnieje. To wspaniali ludzi, którzy żyją obok nas - powiedział Popowski.

Podkreślił też, że w życiu każdego rodzica, który ma problem z niepełnosprawnym dzieckiem, jest kilka krytycznych momentów. - Gdy stwierdza, że ma niepełnosprawne dziecko. Gdy decyduje się do jakiej szkoły je posłać. Gdy pojawia się pytanie: "co po szkole?"  oraz: "co będzie, gdy nas nie będzie?" - powiedział Grzywacz.

Autyzm to specyficzne schorzenie, które w dużej mierze polega na utrudnionych kontaktach z otoczeniem. - Dotyka całokształtu funkcjonowania danej osoby. Chorzy mają bardzo duże problemy w nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji z innymi ludźmi. Świat jest dla nich niezrozumiały i nieprzewidywalny. Mają też trudności w elastycznym myśleniu i zachowaniu - wyjaśnia Joanna Grochowska z Fundacji "Synapsis". Jej zdaniem wszystko jest w miarę dobrze, dopóki takie osoby objęte są systemem edukacji, a największe problemy zaczynają się po jej zakończeniu.

Jak się jednak okazuje, problemy pojawiają się znacznie wcześniej. Sebastian Grzywacz z Fundacji Inicjatyw Psycho-Edukacyjnych Po-Mocni jest współorganizatorem terapeutycznego punktu przedszkolnego w Warszawie dla dzieci z autyzmem. Chodzi do niego czworo dzieci i każde z nich ma swojego terapeutę. Placówka "Świata ciekawi” może liczyć na subwencję oświatową, ale jak wyjaśnia Grzywacz, ustawodawca zapomniał, że rok szkolny zaczyna się we wrześniu. - Od września sami pokrywamy koszt działania placówki. Subwencja oświatowa przysługuje od stycznia - powiedział Grzywacz.

Diagnoza choroby i wejście autystycznej osoby w dorosłe życie są skrajnymi momentami. I równie ważnymi. Diagnoza jest o tyle trudna, że objawy autyzmu bywają bardzo słabo widoczne. Natomiast dla autystycznych osób dorosłych nie ma żadnych placówek. - Brakuje nam dofinansowania ze strony państwa. Teoretycznie są przepisy, które regulują pracę zakładów aktywności zawodowej, ale są one niewystarczające - wyjaśniła Grochowska.

Radiowa Jedynka jest patronem kampanii "Też Chcemy Być". Zapraszamy do wysłuchania całej debaty na ten temat. Debatę prowadziła Zuzanna Dąbrowska.

"Popołudnie z Jedynką" od poniedziałku do piątku między godz. 15.00 a 19.00. Zapraszamy!

tj