Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Jarosław Krawędkowski 13.02.2014

Polka przedsiębiorcza: w co trzeciej firmie szefową jest kobieta

Polki są coraz bardziej przedsiębiorcze. - Mamy wysyp firm zakładanych przez panie i pod względem statystyki jesteśmy w europejskiej czołówce - tłumaczy Bożena Lubińska-Kasprzak - prezeska Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Z badań PARP wynika, że powody dla których kobiety i mężczyźni zakładają własne firmy są te same.Z badań PARP wynika, że powody dla których kobiety i mężczyźni zakładają własne firmy są te same.glowimages.com
Posłuchaj
  • Mamy wysyp firm zakładanych przez panie i pod względem statystyki jesteśmy w europejskiej czołówce - tłumaczy Bożena Lubińska-Kasprzak - prezeska Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości./Justyna Golonko, Polskie Radio/
Czytaj także

Kobiety stoją na czele co trzeciego polskiego przedsiębiorstwa. - Udział przedsiębiorstw prowadzonych przez kobiety w całkowitej liczbie przedsiębiorstw wynosi 33,4 proc. wobec 31 proc. w Unii Europejskiej. Polki są więc bardziej przedsiębiorcze niż ich koleżanki z Unii – mówi Bpżena Lubińska.

Co odróżnia biznes kobiecy od męskiego

Z badań PARP wynika, że powody dla których kobiety i mężczyźni zakładają własne firmy są te same. Mają też podobne problemy z ich prowadzeniem. Są jednak dwie zasadnicze różnice w przedsiębiorczości kobiet i mężczyzn.

Po pierwsze – wylicza prezeska PARP – kobiety mają utrudnione zadanie związane ze sprawowaniem opieki nad dziećmi, czy później nad rodzicami. Muszą godzić te role.

Drugi obszar jest związany ze wspieraniem kobiet w rozpoczynaniu czy prowadzeniu działalności. Kobiety czują się trochę mniej pewne, gdy zaczynają biznes i gdy go prowadzą, więc potrzebują często wsparcia mentoringowego, coachingowego osób, które mają doświadczenie w biznesie.

Polki mają w genach przedsiębiorczość, szukają nisz, wąskich specjalizacji będących wypadkową pasji i wykształcenia i zakładają własne firmy – dodaje Agnieszka Maruda-Sperczak z firmy Vision Consulting Group.

Najczęściej wybierają takie obszary, w których są po prostu dobre, lubią to co robią i wtedy te firmy im rzeczywiście funkcjonują. Często jest tak, że kobiety porzucają korporacje, które tworzone były przez mężczyzn, więc schematy, struktury, sposoby działania funkcjonowania są przyszykowane dla mężczyzn.

Kobiety nie zawsze się w tym odnajdują, więc prostszym sposobem jest założenie własnej firmy i świadczenie usług dla tej korporacji.

Własna firma to dla kobiet przede wszystkim szansa na niezależność, ale jak mówi dr Ewa Lisowska ze Szkoły Głównej Handlowej, bardzo często zdarza się, że kobiety zakładają firmy w desperacji, bo nie mogą znaleźć pracy.

- Już na etapie poszukiwania pracy kobietom jest trudniej znaleźć zatrudnienie, bo pracodawcy mniej chętnie je zatrudniają ze względu na funkcje opiekuńcze, na macierzyństwo. Inny problem, który też się pojawia w zatrudnieniu kobiet, to trudny dostęp do stanowisk kierowniczych.

Rozwiązaniem jest rozkręcenie własnego biznesu, jednak barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej są obowiązki rodzinne – podkreśla Bożena Lubińska-Kasprzak. - Te wszystkie działania, które spowodują, że opieka nad rodziną będzie łatwiejsza, czyli lepszy dostęp do żłobków, przedszkoli, do systemu opieki, mogłoby spowodować, że tych kobiet-przedsiębiorców w Polsce będzie więcej. To ważne, bo z kolei bezrobocie wśród kobiet jest na dużo większym poziomie niż wśród mężczyzn.

Kobiety stawiają na oszczędności i własne pieniądze

Co ciekawe, kobieta przedsiębiorcza w Polsce - to kobieta oszczędna. Z badań wynika, że ponad połowa kobiecego kapitału początkowego to oszczędności.

Zaledwie 3 proc. pań rozpoczynających prowadzenie działalności, zdecydowało się skorzystać z kredytu bankowego, podczas gdy na taką formę finansowania zdecydował co piąty mężczyzna zakładający własny biznes.

Justyna Golonko