Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Karina Duczyńska 25.01.2014

Mentorki i ich mentees, czyli kobiety w biznesie

Są kobiety, które osiągnęły w biznesie bardzo wiele: prowadzą swoje firmy, wchodzą w spółki, potrafią zarabiać pieniądze. Teraz chcą dzielić się wiedzą z młodszymi, mniej doświadczonymi koleżankami.
Wsparcie drugiej osoby na początku prowadzenia biznesu jest bardzo ważneWsparcie drugiej osoby na początku prowadzenia biznesu jest bardzo ważneGlow Images/East News

Stają się wtedy mentorkami dla swoich mentees, czyli podopiecznych, uczennic. - Każda relacja między mentorką, a jej mentee jest złożona i indywidualna - tłumaczą w Czwórce Lidia Panfil, niegdyś mentee, a dziś właścicielka marki Uncommon, i jedna z mentorek, Nadia Idris-Jóźwiak, pomagająca innym paniom stawiać w biznesie pierwsze kroki.

Bo, zdaniem gości "Konturówki" w biznesie płeć nie ma znaczenia. - Każdemu zdarza się mieć zarówno dobrego szefa, jak i dobrą szefową - mówią obie panie. - Mężczyźni chętniej niż kobiety widzieliby na stanowisku szefa kobietę. To wynika z naszej kultury. Jesteśmy bardzo krytyczne nie tylko wobec siebie samych. Od innych kobiet także wymagamy bardzo wiele.

Ich zdaniem modele przywództwa kobiet i mężczyzn bardzo różnią się od siebie. - Są zupełnie inne i musimy to zaakceptować - mówi Panfil. - Panie są zupełnie innymi szefowymi niż panowie, ale wcale nie gorszymi. Nie należy tego zmieniać. Sama jestem szefową: jestem też kobietą i tego nie ukrywam.

Jedną z organizacji, która wspiera "słabą płeć" w biznesie jest Vital Voices. Chodzi o wymianę doświadczeń i czerpanie biznesowej wiedzy od starszych koleżanek, które już coś w określonych branżach osiągnęły. - Organizujemy szkolenia dla pań, które czują, że mają potencjał, chciałyby podążać w jakimś kierunku, ale jeszcze nie są pewne, w którym - tłumaczy Idris-Jóźwiak. - Zrzeszamy także panie, które już swoją drogę odnalazły i chcą dzielić się wiedzą.

By zasilić szeregi Vital Voices wystarczy znać dobrze język angielski i wypełnić rozbudowany formularz. - Ale tak naprawdę potrzebna jest odrobina chęci i wytrwałości - dodaje Panfil.

Nadia
Nadia Idris-Woźniak i Lidia Panfil w Czwórce

Okazuje się jednak, że zdaniem wielu, kobiety wciąż postrzegane są jako osoby mniej wytrwałe, mniej kreatywne, a przez to mniej pożądane w świecie biznesu. - Bywają słabsze zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym - mówi jedna z słuchaczek Czwórki w naszej sondzie. Wciąż niestety pokutuje także stereotyp kobiety jako "złej szefowej". - Są wredne, nieodpowiedzialne, dziecinne, mają humory i nie dają podwyżek - oceniają słuchacze. Na szczęście pojawiają się także liczne głosy, według których panie są równie, a może nawet bardziej, pracowite i kompetentne, jak ich męscy odpowiednicy na analogicznych stanowiskach.

(kd, pg)