Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio
Jarosław Krawędkowski 24.02.2014

Jak odzyskać płatności od ukraińskich kontrahentów

Ukraińskie firmy zaczynają coraz częściej zalegać z płatnościami dla polskich kontrahentów. Jak walczyć o odzyskanie należności, radzi Agnieszka Marcinkowska z Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE).
Na Ukrainie nie działa wiele urzędów i instytucji.Na Ukrainie nie działa wiele urzędów i instytucji.PAP/Darek Delmanowicz
Posłuchaj
  • Jak odzyskać płatności od ukraińskich kontrahentów radzi Agnieszka Marcinkowska z Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE). /Elżbieta Szczerbak, Polskie Radio/
Czytaj także

– Z różnych źródeł wynika, że przedsiębiorcy którzy współpracują z kontrahentami z Ukrainy, mają problemy z odzyskaniem płatności, że są opóźnienia w realizacji tych płatności  – mówi Agnieszka Marcinkowska z Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych  (KUKE).

Jeśli sytuacja się nie ustabilizuje, a zatory płatnicze będą narastać, polscy przedsiębiorcy,  którzy ubezpieczyli swoje kontrakty, mogą liczyć na wypłatę środków z Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.

Dla wielu polskich firm sytuacja staje się coraz bardziej dramatyczna. Eksporterzy skarżą się na narastającą panikę i kłopoty z płatnościami. Ukraińskie banki opóźniają realizację zagranicznych transakcji.

W mniejszym stopniu odczuwają to małe firmy, gorzej duże, posiadające siedziby w Kijowie i realizujące znacznie większe transakcje.

Jak odzyskać pieniądze z Ukrainy – krok po kroku.

Krok 1. – wniosek o interwencję

– Jeżeli kontrahent nie płaci, a próby polubownego odzyskania należności okazują się nieskuteczne, przedsiębiorca powinien do nas, po 30 dniach od nieotrzymania płatności za wykonaną usługę czy wysłany towar, złożyć tzw. wniosek o interwencję – tłumaczy Agnieszka Marcinkowska.

Wtedy ubezpieczyciel wspólnie z eksporterem podejmują decyzję o sposobie odzyskiwania należności.

Krok 2. – kontakt z kontrahentem-dłużnikiem

Z reguły KUKE kontaktuje się z kontrahentem zagranicznym, zostaje wysłany tzw. monit, w którym jest pytanie: z jakiego powodu ta płatność nie została uregulowana. I wówczas jest też ustalany kolejny termin zapłaty. Jeżeli jest on rzeczywiście możliwy.

Krok 3. -  roszczenie odszkodowawcze

Jeśli jednak kontrahent nie może zapłacić, np. w takiej sytuacji, jaka jest obecnie na Ukrainie, kiedy banki są zamknięte, przelewy nie idą, jeżeli nie uda się w określonym terminie ściągnąć należności od dłużnika – to 90 dni po złożeniu wniosku o interwencję, klient składa tzw. roszczenie odszkodowawcze. Jest to równoznaczne z wypłatą odszkodowania w ciągu kilku dni.

Eksport tylko z ubezpieczeniem

Jak wynika z danych KUKE, coraz więcej polskich przedsiębiorców ubezpiecza swoje kontrakty eksportowe, szczególnie dotyczy to firm, które wysyłają na rynki wschodnie, zaliczane do podwyższonego ryzyka.

Elżbieta Szczerbak/mb