Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Jarosław Krawędkowski 26.08.2014

Nowy rekord crowdfundingu w Polsce

Crowdfunding, czyli tak zwane finansowanie społecznościowe staje się coraz bardziej popularne w Polsce. Ostatnio padł nowy rekord - dzięki tej metodzie jedna z firm zebrała 93 tys. zł w ciągu 24 godzin i pieniądze nadal płyną na jej konto.
Nowy rekord crowdfundingu w PolsceGlow Images/East News
Posłuchaj
  • Bardzo wiele projektów biznesowych rozwija się na świecie dzięki metodzie crowdfunding, czyli finansowaniu społecznościowemu. Jak to funkcjonuje w Polsce mówią: Michał Bańka, dyrektor Departamentu Wsparcia Instytucji Otoczenia Biznesu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Marek Czerniak z magazynu Secret Services./Dominik Olędzki, Naczel
Czytaj także

Pomysły prezentowane są na specjalnych platformach, a każdy zainteresowany może wesprzeć finansowo konkretny projekt.

– Właściwie w Polsce udało się wprowadzić większość rozwiązań stosowanych w Europie i w Stanach Zjednoczony - gdzie wszystko się zaczęło – komentuje Michał Bańka, dyrektor Departamentu Wsparcia Instytucji Otoczenia Biznesu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.  W Polsce wciąż pojawiają się nowe platformy finansowania społecznościowego i padają kolejne rekordy.

Dwa nurty crowdfundingu

Najwięcej ofert pojawia się w przypadku finansowania konkretnych projektów. Internauci wpłacają pieniądze, a w zamian otrzymują np.  gadżety. Takim projektem, który w tym roku w Polsce zyskał, jak do tej pory, najwięcej środków, jest reaktywacja popularnego w latach 90. magazynu Secret Services.

–  W ciągu 24 godzin zebraliśmy zakładaną sumę 93 tysięcy złotych. Jest to rekord Polski pod względem najwyższej kwoty wsparcia i największej ilość darczyńców, który wciąż jest  podbijany. Do tej pory uzyskaliśmy 250% zakładanej sumy – a jeszcze zostały dwa dni – mówił Marek Czerniak z SC. -  Crowdfunding przyspieszył proces reaktywacji magazynu. – Bez tego wsparcia byłby to proces o wiele bardziej skomplikowany – komentował gość PR24.

Na polskich platformach większość projektów związanych jest z kulturą – np. związane z wydaniem książki lub organizacją wydarzenia – jak zlot fanów.

Pomysłów technologicznych na polskich platformach crowdfundingowych wciąż mamy jak na lekarstwo.

Drugim rodzajem wsparcia jest crowdfunding udziałowy. Za wsparcie finansowe projektu lub biznesu otrzymuje się udziały w firmie. W Polsce jest to dopiero początek. Jednak powoli się to zmienia.  Już jedna z firm za zaledwie 5 procent udziałów uzyskała kwotę ponad 100 tysięcy złotych.

Unia wspiera crowdfunding

Jedna z polskich platform crowdfundingowych powstała przy wsparciu środków z Unii Europejskiej w ramach programu Innowacyjna Gospodarka. – Myślimy, że jedną z formuł w nowej perspektywie 2014-2020 będzie też weryfikacja  tych pomysłów przez rynek. Platforma crowdfundingowa wydaje się jednym z tych narzędzi, które może pomóc w weryfikacji pomysłów. Jeżeli jest zainteresowanie projektem, to ma on szanse osiągnąć sukces – dodaje ekspert PARP.

Crowdfunding już wspiera innowacyjne rozwiązania, a zadaniem eksperta, w Polsce będzie coraz większe zainteresowanie takim finansowaniem.

Dominik Olędzki