Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Jarosław Krawędkowski 17.02.2015

Raport: w e-handlu najwięcej sprzedają i kupują firmy, nie klient indywidualny

E-handel jest zdominowany przez firmy – tak kupujące, jak i sprzedające. Jak wynika z raportu firmy Marketpanet, przedsiębiorstwa wydają w Internecie 10 razy więcej niż klienci detaliczni. Rocznie to ponad 215 miliardów złotych.
Przedsiębiorstwa wydają w Internecie 10 razy więcej niż klienci detaliczniPrzedsiębiorstwa wydają w Internecie 10 razy więcej niż klienci detaliczniGlow Images/East News
Posłuchaj
  • Handel w sieci to dominacja firm - tak kupujących jak i sprzedających. Wartość ich transakcji jest 10 razy większa od zakupów klientów indywidualnych. Jak rozwija się rynek transakcyjny między przedsiębiorstwami, tłumaczy w Polskim Radiu 24 Grzegorz Filipowski z Marketplanet./Sylwia Zadrożna /Naczelna Redakcja Gospodarcza PR SA/.
Czytaj także

W handlu internetowym nie ma żadnych ograniczeń, handlować mogą wszystkie firmy - mówi Grzegorz Filipowski z Marketplanet.

Dwie grupy firm handlujących w sieci

Wyjaśnia, że można je podzielić na dwie grupy – duże firmy zaopatrujące się w Internecie przy wykorzystaniu platform transakcyjnych, a z drugiej strony - dostawców bezpośrednich, skupionych wokół dużych firm.

Jak wylicza, to dziesiątki tysięcy przedsiębiorstw z ok. 300 branż. Podkreśla, że przedmiotem transakcji jest już właściwie wszystko – od towarów po usługi.

Na e-handlu można zaoszczędzić 30 proc. kosztów

A dzięki temu można oszczędzać, czas i pieniądze. Transakcje w sieci pozwalają oszczędzić średnio ok. 30 proc. wydatków, bo upraszczają pracę kupcom i automatyzują proces zakupowy.

Handel między firmami wzrośnie czterokrotnie

Wartość transakcji internetowych między firmami wzrośnie 4-krotnie w ciągu 5-7 lat. – To też ogromna szansa na rozwój firm pośredniczących w handlu internetowym. Szansa ale i wyzwanie - dodaje Grzegorz Filipowski.

Eksperci nie mają wątpliwości, że coraz więcej tradycyjnych transakcji trafi do sieci ze względu na oszczędności czasu, pieniędzy oraz przejrzystość i automatyzację wymiany handlowej.

Tak też dzieje się w krajach Europy Zachodniej i USA, gdzie wartość transakcji realizowanych przez przedsiębiorców na platformach handlowych sięga ok. 20-30 proc. całego rynku.

W Polsce jest to ok. 10 proc. wszystkich wydatków, które ponoszą przedsiębiorstwa ogółem.

Sylwia Zadrożna, jk

/