Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Trójka
Jarosław Krawędkowski 30.06.2020

Polacy już tak chętnie nie kupują w hipermarketach. Największe sieci tracą udział w rynku

O przyszłości hipermarketów, których udział w rynku spadł w ciągu dekady z kilkudziesięciu do 13 procent, mówił w radiowej Trójce w audycji "Bardzo Ważny Projekt" Zbigniew Michałek, ekspert Business Centre Club.

Skutkiem zmieniających się nawyków Polaków, rezygnujących z robienia zakupów w wielkich centach czy hipermarketach, jest ogłoszenie w ostatnim czasie planów zamknięcia kilku hipermarketów Auchan, hipermarketu w Łodzi.

fabryka1200.jpg
W maju sprzedaż detaliczna wyższa niż w kwietniu. Przedsiębiorcy lepiej oceniają koniunkturę

Klienci coraz bardziej szanują czas – stąd robią zakupy bliżej siebie lub w internecie

Jak zauważa ekspert, już od co najmniej trzech lat widać zmianę preferencji klientów, którzy zaczęli odchodzić od robienia zakupów w wielkich centrach handlowych, na ogół zlokalizowanych daleko od ich domów.

- Konsumenci zaczęli preferować obiekty handlowe, do których dojazd zajmuje mniej czasu, gdyż czas stał się jednym z najważniejszych czynników branych przez nich pod uwagę – mówi gość radiowej Trójki.

- Stąd hipermarkety musiały albo zmienić swoją ofertę, albo lokalizację – dodaje.


Posłuchaj
07:39 arek.mp3 Jaka jest przyszłość wielkich centrów handlowych i hipermarketów, opustoszałych z powodu koronawirusa, mówi w radiowej Trójce Zbigniew Michałek, ekspert BCC./Arkadiusz Ekiert/.

 

Do zmian dołożył się też strach związany z koronawirusem

- Jeśli dodać do tego obecną sytuację związaną z koronawirusem, to nie dziwi, że wielu klientów zaczęło preferować zakupy online, dzięki czemu nie są narażeni na zarażenie wirusem - mówi Zbigniew Michałek.

Stąd obroty centrów handlowych i hipermarketów spadły na początku zagrożenia pandemią aż o 70 procent, teraz ten spadek szacowany jest na 50 procent.

Supermarkety nie chcą poddać się bez walki

To nie oznacza, że te wielkie obiekty handlowe poddadzą się bez walki. Jak mówi ekspert, podjęły one próbę przyciągnięcia klientów – oferując im np. dodatkowe atrakcje, pozwalające na spędzenie czasu nie tylko na zakupach  – np. na koncertach, korzystając z dodatkowych usług – medycznych, szkół tańca.

Ważna jest oczywiście lokalizacja, bliżej osiedli, możliwość parkowania.

Ekspert pytany o przyszłość centrów handlowych wyjaśnia, że w najbliższym czasie będziemy mieli na pewno do czynienia z powrotem do nich części klientów i wzrostem obrotów, ale nie oznacza to, że nie czeka nas zamknięcie wielu z nich.

- Tak jak to się dzieje w innych państwach, np. w Stanach Zjednoczonych – mówił ekspert.

Audycję prowadził Arkadiusz Ekiert, zapraszamy do jej wysłuchania.

PR3/PR24.pl/Arkadiusz Ekiert/jk