Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 07.03.2020

Internetowe zakupy Polaków. Zobacz, kto częściej je robi i dlaczego

Polki kupują przez internet o wiele częściej niż Polacy - 51,6 proc. wskazań w porównaniu do 36,3 proc. mężczyzn - wynika z raportu "Polaków portfel własny - kochamy okazje" opracowanego przez Santander Consumer Bank.

W raporcie baku Santander czytamy, że Polki chętniej decydują się na zakupy w e-commerce, a ponad 50 proc. z nich uważa, że sklepy online to bardzo wygodny sposób zdobywania interesujących produktów. Co czwarta kupująca online kobieta sięga w tym celu po aplikacje mobilne, na ten krok decyduje się tylko 9 proc. panów.

Klienci cenią w sklepach tradycyjnych porady od personelu

Jak wskazał Adam Piwek z Santander Consumer Banku, podejście Polek do wyprzedaży jest coraz bardziej "zdigitalizowane", co nie oznacza, że panie nie czują sentymentu do tradycyjnego sklepu.

Niemal 80 proc. Polek zadeklarowało, że wciąż ceni sobie zakupy w sklepach tradycyjnych, głównie  za możliwość obejrzenia towaru i przetestowania go przed wydaniem na niego pieniędzy. Podobnie odpowiedziało niemal 69 proc. mężczyzn.

Ponad połowa ankietowanych przez Santander obu płci, zwróciła również uwagę na możliwość otrzymania produktu od ręki.

Co czwarty badanych, niezależnie od płci, doceniał możliwość zasięgnięcia porady u obsługi sklepu.

Panie częściej wybierają produkty "made in Poland"

W badaniu wskazano, że różnice między płciami są widoczne również w przypadku strategii zakupowych.

Panie bardziej od panów zwracają uwagę na producenta towaru i na pochodzenie produktu. Mając wybór, ponad 45 proc. kobiet podejmuje decyzję o zakupie polskich produktów, tę opcję zadeklarowało ok. 40 proc. mężczyzn.

Co piąta Polka stara się też kupować towary naturalnego pochodzenia, na to wskazało w porównaniu z ok. 17 proc. Polaków.

Polki kupują w internecie auta, Polacy komputery

"Panie chętniej szukają na nich samochodów (ponad 14 proc. w zestawieniu z ok. 8 proc. mężczyzn), dotyczy to również sprzętu sportowego (powyżej 5 proc. kobiet w porównaniu do 2,4 proc.)" - napisano w podsumowaniu badania. 

Według raportu "Polaków portfel własny - kochamy okazje",  najpopularniejszymi produktami wśród kobiet szukanymi na stronach www są ubrania i obuwie (61 proc. wskazań) oraz sprzęt RTV (ok. 24 proc. odpowiedzi).

Natomiast panowie na wyprzedażach rozglądają się głównie za sprzętem RTV (33,4 proc.) i odzieżą (32,4 proc.). Częściej od kobiet sięgają oni po sprzęt komputerowy ok. 21 proc. mężczyzn i 6,3 proc. kobiet - czytamy.

Polacy na tle innych narodów UE

Warto porównać wyniki ankiety banku Santander z danymi Parlamentu Europejskiego za 2019 rok, jaki procent obywateli krajów UE robi zakupy w internecie.


PolskieRadio24/IAR/PAP/sw