Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Michał Bieńkowski 13.03.2021

Informacja zwrotna dla pracownika. Narzędzie dla osiągania lepszych wyników Twojego zespołu

Z reguły pracownik słyszący sformułowanie "informacja zwrotna" lub z angielskiego ''feedback'' nie przejawia zachwytu. Nie jest to zaskakujące, biorąc pod uwagę fakt, że w niektórych firmach ocena raz w roku jest jedyną okazją dla pracowników do otrzymania informacji zwrotnej. Bywa, że mało przychylnej. Często ogranicza się to do jednokierunkowej wymiany informacji od menedżerów do bezpośrednich podwładnych.

Informacja zwrotna jest przekazywana osobie lub zespołowi ludzi w odniesieniu do wpływu, jaki ich zachowanie wywiera na inną osobę, organizację, klienta lub zespół. Pozytywna informacja zwrotna polega na poinformowaniu kogoś o dobrych wynikach jego pracy. Informacja zwrotna powinna być przekazywana w odpowiednim czasie, konkretna i częsta.

Czytaj także:
shutt fitness 1200.jpg
Fitness w pandemii. Branża sportowa przechodzi cyfrową rewolucję

Konstruktywna informacja zwrotna zwraca uwagę na obszar, w którym dana osoba może poprawić swoje wyniki. Jednocześnie nie jest ona krytyką, a pewnego rodzaju analizą. Jest opisowa i powinna być zawsze skierowana na ocenę podjętych działań, a nie osoby.

Głównym celem przekazywania konstruktywnej informacji zwrotnej jest pomoc ludziom w zrozumieniu, na czym stoją w odniesieniu do oczekiwanego zachowania w pracy. Uznanie za efektywną pracę jest potężnym czynnikiem motywującym dla większości zatrudnionych i sprzyja podejmowaniu większej ilości docenianych działań.

Regularna i terminowa informacja zwrotna odgrywa istotną rolę w ocenie efektywności. Dodatkiem do corocznej rozmowy o osiągnięciach pracownika powinna być tzw. natychmiastowa informacja zwrotna. Oznacza ona mniej formalną rozmowę w ramach bieżących działań i polega na przekazywaniu pracownikowi krótkiej, spontanicznej oceny dotyczącej realizacji przypisanych mu zadań.

Natychmiastowa informacja zwrotna prowadzi ludzi we właściwym kierunku. Niezależnie od Twojej pozycji w firmie trudno jest uzyskać dokładny obraz swojej efektywności z własnej perspektywy. Każdy ma lepsze strony i niedoskonałości. Natychmiastowa informacja zwrotna pomaga wyjaśnić oczekiwania i zasugerować obszary do rozwoju w na przestrzeni dłuższego czasu, a nie na tylko na koniec roku.

Dodatkowo, kiedy pracownicy wiedzą, że zostaną poinformowani o swoich słabościach, mają pewność, że nic ważnego nie jest przed nimi ukrywane. Fakt, że nikt nie jest pozostawiony w niewiedzy, prowadzi do budowania opartych na zaufaniu relacji, silniejszych zespołów i poczucia bezpieczeństwa psychicznego w pracy.

Czytaj także:
shutt esport 1200.jpg
Branża eSportowa rośnie w siłę. Biznes i dobra zabawa w jednym

Udzielenie komuś użytecznej informacji zwrotnej wymaga czasu i energii. Jeśli jest ona przekazana właściwie i z troską, jest naprawdę darem. Pokazuje inwestycję w postępy drugiej osoby, a nie brak troski o nią i jej działania.

Pochwała jest tak samo ważna jak konstruktywna informacja zwrotna. Podkreśla dobre zachowanie i daje ludziom wiarę w ich pracę, co ułatwia zatrzymanie utalentowanych osób. Pochwała jest wolnym od oporu sposobem przekazywania informacji zwrotnej, ponieważ zamiast wywoływać reakcję "walcz lub uciekaj", stymuluje spokojniejszy obręb systemu nerwowego.

Badania pokazują, że informacja zwrotna motywuje pracowników do lepszej pracy - zwłaszcza wśród młodych ludzi. Jedno z badań wykazało, że ludzie wolą otrzymywać negatywne informacje zwrotne, niż nie otrzymywać ich wcale. Najlepsza informacja zwrotna jest szczera i uczciwa, udzielona po to, aby pomóc. Liczne badania pokazują, że pochwały dobrych pracowników powinny wiązać się w dłuższej perspektywie z przyznaniem podwyżki lub nagrody. Wtedy pracownicy czują, że na dobrym wykonywaniu przez nich swoich obowiązków korzystają finansowo zarówno cała firma, jak i sam zatrudniony.


PolskieRadio24.pl/ leapsome.com/ thebalancecareers.com/ mib