Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Michał Bieńkowski 15.02.2021

Przemysł stoczniowy. Rośnie liczba prywatnych podmiotów w sektorze

Przemysł stoczniowy wykazuje się dużą odpornością na sytuację gospodarczą na świecie. Chwilowe osłabienie popytu w drugim kwartale 2020 roku nie spowodowało zbytnich zawirowań na rynku. Do grona przedsiębiorców zajmujących się działalnością stoczniową ciągle dołączają nowe firmy, a liczba zatrudnionych zwiększała się na przestrzeni ostatnich lat. 

Globalne nowe zamówienia na budowę statków osiągnęły 42,74 mln GT w 2019 roku. Oczekuje się, że czynniki takie jak rosnący handel morski, przyspieszający wzrost gospodarczy, rosnące zużycie energii i rosnący popyt na przyjazne dla środowiska statki będą napędzać rynek. Jednak wzrost branży będzie kwestionowany przez przepisy dotyczące ochrony środowiska, ryzyko naruszenia cyberprzestrzeni i wojny handlowe.

Czytaj także:
shutterstock_1175414737-12.png
Budowa farm wiatrowych na Bałtyku. Duńska spółka partnerem PGE

Charakterystyka sektora

''Przemysł stoczniowy w Polsce tworzą stocznie budujące statki, stocznie remontowe, centra naukowo-badawcze, ośrodki projektowo-konstrukcyjne i przedsiębiorstwa kooperacyjne specjalizujące się w dostawach wyposażenia okrętowego i usług stoczniowych oraz organizacje koordynujące działalność wymienionych wcześniej jednostek, których wspólnym celem gospodarczym jest produkcja morskich środków transportu. Jest to sektor o dużych możliwościach eksportowych, 90% produkcji ogółem przeznaczana jest na eksport, trafiając do najbardziej wymagających odbiorców na świecie.'' - czytamy w artykule Katarzyny Dajczak z Politechniki Koszalińskiej.

Cykliczność biznesu

Produkcja stoczniowa jest bardzo podatna na cykle koniunkturalne naturalnie występujące w gospodarce oraz globalną konkurencję rynkową. ''Działania azjatyckich stoczni wpłynęły negatywnie na stocznie Unii Europejskiej.

Czytaj także:
terminal LNG_1200.jpg
"To kwestia naszego bezpieczeństwa". Jest zgoda na budowę trzeciego zbiornika LNG w Świnoujściu

Jak wynika z obserwacji OECD, stoczniowy rynek światowy, szczególnie cykliczny, podlega dużym wahaniom głównie wskutek nadmiernej zdolności produkcyjnej i z powodu różnych form pomocy udzielanej przez państwo. Zaburzenia równowagi między podażą a popytem w tym sektorze były przede wszystkim spowodowane państwowymi inwestycjami strategicznymi w Azji, wywierając negatywny wpływ na środowisko wolnej wymiany handlowej, które charakteryzuje rynek światowy w tym sektorze. Znalazło to odbicie w cenach stosowanych na tym rynku. - podsumowuje Katarzyna Dajczak.

Struktura polskiego przemysłu stoczniowego

Rocznik Statystyczny Gospodarki Morskiej wydany przez Główny Urząd Statystyczny w 2020 roku zawiera podsumowanie danych o produkcji statków, stanie portfela zamówień oraz remontach statków.

Ponad 90 proc. przychodów przemysłu stoczniowego w Polsce wytwarzają firmy prywatne. Na rynku można wyróżnić trzech graczy: spółki Skarbu Państwa (odpowiadające za ok. 7 proc. przychodów przemysłu stoczniowego), prywatny Holding Remontowa (ok. 15 proc. przychodów) oraz pozostałe firmy prywatne odpowiadające za 78 proc. przychodów.


Produkcja statków w Polsce. Źródło: GUS Produkcja statków w Polsce. Źródło: GUS
Produkcja statków w Polsce wg. typów. Źródło: GUS Produkcja statków w Polsce wg. typów. Źródło: GUS

Z danych wynika również, że silnym punktem funkcjonowania polskich stoczni jest wykonywanie remontów statków. W 2019 roku wykonano 504 remonty o łącznej wartości blisko 300 mln euro. Na przestrzeni lat 2015-2019 nastąpił ponad 80 proc. przyrost liczby spółek handlowych działających w sektorze. Liczba podmiotów osiągnęła 1300 w 2019 roku. Oznacza to, że rynek stoczniowy pozostaje interesujący dla przedsiębiorców pomimo zaostrzającej się konkurencji. W 2019 roku sektor zatrudniał ponad 37 tys. osób, a łączne przychody przekroczyły poziom 12 mld złotych.


PolskieRadio24.pl/GUS/Politechnika Koszalińska/mib