Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 24.03.2021

Coraz mniej obawiamy się utraty pracy, wciąż jednak boimy się o zdrowie bliskich. Nowy raport Deloitte

Maleje liczba Polaków, którzy boją się utraty pracy przez pandemię, ale wciąż wysoki jest poziom lęku, jeśli chodzi o przyszłość finansową – spłata kredytów niepokoi zdecydowaną większość osób. Najbardziej jednak obawiamy się o zdrowie bliskich - wynika z raportu Deloitte o nastrojach konsumenckich.

Według najnowszej edycji badania Global State of the Consumer Tracker, na stabilnym poziomie utrzymuje się ogólny poziom obaw Polaków związanych z pandemią. Opracowany przez firmę doradczą indeks niepokoju w ciągu miesiąca spadł o 1 pkt proc.i obecnie wynosi -1 proc. W Europie bardziej od nas zaniepokojeni są tylko Irlandczycy i Włosi. Autorzy zwracają jednak uwagę, że badanie zostało przeprowadzone na przełomie lutego i marca, czyli jeszcze przed zwiększeniem liczby zachorowań i wprowadzeniem kolejnych obostrzeń.

1200_finanse_shutterstock.jpg
Piotr Bujak: polska gospodarka odbije w drugiej połowie roku

Zauważalny wzrost poczucia bezpieczeństwa

– Indeks niepokoju nad Wisłą sukcesywnie maleje od listopada ubiegłego roku, wydaje się więc, że choć co prawda nie tracimy czujności, to nauczyliśmy się żyć i radzić sobie w rzeczywistości, którą przyniosła pandemia – ocenia Michał Tokarski z Deloitte.

Autorzy raportu zwracają uwagę na zauważalny wzrost poczucia bezpieczeństwa Polaków w przypadku pytań związanych z życiem zawodowym. Jeszcze w lutym prawie jedna czwarta badanych obawiała się powrotu do biura. W najnowszej edycji odpowiedziało tak 18 proc. zapytanych. Odnotowano także nieznaczny spadek – do 44 proc. – liczby osób, które deklarują, że w najbliższym czasie ograniczą korzystanie z publicznego transportu, którym wielu z nas jeździ do pracy.

– Polacy wciąż boją się utraty zatrudnienia. Takie obawy wyraża 46 proc. ankietowanych, czyli dwukrotnie więcej niż ma to miejsce na przykład u naszych zachodnich sąsiadów. W Europie więcej konsumentów, którzy boją się zostać bez pracy, jest tylko w Hiszpanii – tłumaczy John Guziak z Deloitte.

Stan portfeli niepokoi mniej

Zdaniem ekspertów z badania wynika, że Polaków mniej niepokoi aktualny stan ich portfeli. Z 32 do 28 proc. spadła liczba polskich konsumentów, którzy niepokoją się o to, jak uregulują nadchodzące płatności. To jednak jeden z wyższych wyników w Europie. Więcej osób, dla których jest to powód do obaw, jest w Hiszpanii – 39 proc., najmniej w Holandii – 14 proc.

Tylko jedna trzecia z nas, a więc mniej o 4 p.p. odkłada na później robienie większych zakupów. W Europie najczęściej odpowiadali tak Włosi – 46 proc., najrzadziej Niemcy i Holendrzy – nieco ponad jedna czwarta w obu przypadkach.

Eksperci zwracają jednak uwagę na odsetek konsumentów, którzy obawiają się o spłaty kredytów (61 proc.) i o stan swoich oszczędności (64 proc.). W ciągu miesiąca minimalnie ich przybyło nad Wisłą i jest w tej chwili najwięcej w Europie. O spłatę kredytów martwi się też połowa Hiszpanów i tylko nieco ponad jedna czwarta Niemców. Także w przypadku obaw o stan oszczędności za nami są Hiszpanie (54 proc.), a na drugim końcu skali Niemcy i Holendrzy (po 29 proc.).

praca zdalna kobieta shutter 1200 Vadym Pastukh.jpg
Uniwersytet Oksfordzki: Polska w czołówce państw Europy, które nie zamknęły miejsc pracy

Najlepsze wyniki od maja 2020

Według autorów raportu, w każdej edycji badania uwagę przyciągają odpowiedzi Polaków na pytania dotyczące zdrowia. Mimo że obawy dotyczące kondycji bliskich osób minimalnie zmalały w ciągu miesiąca, nadal 76 proc. badanych przyznaje, że to dla nich powód do niepokoju. To wciąż najwyższy wynik w Europie. Za nami są Hiszpanie (74 proc.). Także obawy o własne zdrowie są największe w tych dwóch krajach, choć Hiszpanie znacznie, bo o 14 pkt. proc. wyprzedzają Polaków (61 proc.). Na trzecim miejscu są Irlandczycy i Włosi (po 53 proc.).

W przypadku większości aktywności konsumenckich eksperci Deloitte zauważają wzrost poczucia bezpieczeństwa wśród Polaków. Zmiany są niewielkie, ale wystarczające, by były to najlepsze wyniki od początku badania, czyli od maja 2020 roku.

Z odpowiedzi ankietowanych wynika, że 29 proc. z nas bez obaw wzięłoby udział w masowym wydarzeniu, takim jak koncert czy mecz, a 44 proc. czuje się bezpiecznie podczas pobytu w hotelu. Prawie połowa polskich konsumentów deklaruje, że nie ma obaw przed korzystaniem z indywidualnych usług, jak wizyta u dentysty czy fryzjera. Zdecydowanie najmniej obaw mamy w związku z zakupami w sklepach stacjonarnych – 58 proc. konsumentów nad Wisłą czuje się podczas takich zakupów bezpiecznie.

 

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS