Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Anna Wiśniewska 31.10.2014

Raport Ciekawa Spółka: Oponeo.pl coraz mocniej rozpycha się za granicą

Oponeo.pl jest zdecydowanym liderem w Polsce w sprzedaży opon przez internet, posiadając ok. 75% udziału w rynku. Swój biznes od kilku lat z powodzeniem powiela w krajach europejskich poprzez dedykowane sklepy internetowe. Spółka funkcjonuje już w 12 krajach, a największą sprzedaż poza granicami kraju realizuje obecnie w Wielkiej Brytanii.
Raport Ciekawa Spółka: Oponeo.pl coraz mocniej rozpycha się za granicąGlow Images/East News

Niedawno rozpoczęła działalność spółka zarejestrowana w USA, której celem jest rozpoczęcie internetowej sprzedaży na tamtejszym rynku. Nowym, już funkcjonującym projektem jest natomiast sprzedaż części samochodowych poprzez platformę internetową dedykowaną m.in. dla warsztatów samochodowych (B2B). Za jej pośrednictwem mechanicy mogą korzystać z oferty pochodzącej od kilkudziesięciu podmiotów. Start platformy dedykowanej dla klientów detalicznych (B2C) ma ruszyć pod koniec obecnego roku.

Rynek opon w Polsce przez ostatnie dwa lata kurczył się

Rynek sprzedaży opon w Polsce przez ostatnie dwa lata kurczył się. Obecny rok według szacunków producentów charakteryzuje się 5%-owym wzrostem. Marżowość osiągana w kraju, według zarządu spółki, jest niższa od zagranicznej o kilka, kilkanaście procent, ze względu na większą konkurencję. Według prezesa Oponeo.pl, obecne poziomy marży na rodzimym rynku są bardzo niskie, czego nie wytrzymują małe i średnie podmioty sprzedające opony.

Przewagami konkurencyjnymi Oponeo.pl nad mniejszymi firmami jest bogactwo oferty produktowej, wyższa jakość obsługa klienta, lepsze rozwiązania procesów i rozwiązań dla poszczególnych rynków np. w zakresie obsługi sprzedaży czy marketingu internetowego, siła marki oraz konkurencyjność cenowa produktów jako pochodna współpracy z wieloma, lokalnymi dostawcami.

Najważniejsze czynniki ryzyka

Do najważniejszych czynników ryzyka wpływających na wyniki finansowe osiągane przez spółkę należy zaliczyć przede wszystkim poziom popytu na nowe opony ze strony klientów detalicznych oraz poziom aktywności konkurencji na poszczególnych rynkach.

Wyniki I półrocza 2014 r. pokazały wzrost przychodów ze sprzedaży o 29%. Istotne jest to, że miało to przełożenie na wzrost rentowności. Zysk operacyjny wyniósł 1,8 mln zł, co na tle porównywalnego okresu rok wcześniej (180 tys. zł) zaowocował bardzo dużą dynamiką. Na poziomie netto firma wyszła na plus osiągając 2,1 mln zł (wobec straty 1,2 mln zł rok wcześniej).

Plany na 2015 rok

Zamierzeniem zarządu na rok 2015 jest osiągnięcie 20% dynamiki. Motorem wzrostów ma być dalszy wzrost sprzedaży zagranicą oraz rosnąca siła i rozpoznawalność marki. Wśród nowych, realizowanych projektów należy wymienić wprowadzenie własnej marki opon, modernizacja sklepów internetowych, powielenie modelu handlu hurtowego na rynkach zagranicznych i przede wszystkim rozwój platformy do handlu częściami samochodowymi.

Pełny i szczegółowy raport przygotowany przez analityków Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych dostępny jest na stronie www.sii.org.pl/ciekawespolki

/