Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Ula Czerny 22.01.2013

Najmocniejsza scena teatralna jest w...

Warszawa kontra Łódź. W stolicy na scenach teatrów adaptacje scenariuszy filmowych. A w Łodzi? Tam definitywnie działa jedna z najlepszych scen w Polsce. Co od nowego roku wydarzyło się w polskich teatrach?
Karamazow w Teatrze Jaracza w Łodzi"Karamazow" w Teatrze Jaracza w Łodzimat.prasowe
Posłuchaj
  • "Karamazow" w Teatrze Jaracza w Łodzi - recenzja krytyków
  • "Przed odejściem w stan spoczynku" w Teatrze Jaracza w Łodzi - recenzja krytyków
  • "Hallo Szpicbródka" w Teatrze Syrena w Warszawie - recenzja krytyków
  • "Sąd Ostateczny" w Teatrze Studio w Warszawie - recenzja krytyków
Czytaj także

Radykalna, sceniczna interpretacja Dostojewskiego to "Karamazow" w Teatr Jaracza w Łodzi. Ostatnia powieść, opus magnum rosyjskiego pisarza w nietypowej interpretacji Jacka Orłowskiego.

"Karamazow",
"Karamazow", mat.prasowe

Bardzo pilna zaległość, również z Teatru Jaracza (jednej z najlepszych scen w Polsce, jak jednoznacznie ocenili krytycy w Dwójce) to "Przed odejściem w stan spoczynku" Thomasa Bernharda. Reżyseruje Grzegorz Wiśniewski.
- Artysta o narodzie, artysta o demonach uśpionych w tym narodzie - mówi Jacek Wakar - Oglądałem to z opadniętą szczęką...

"Przed
"Przed odejściem w stan spoczynku", mat.prasowe

- Wróćmy do Warszawy - mówi prowadzący Tomasz Mościcki. Przedstawienie w stołecznym Teatrze Syrena oparte zostało na scenariuszu filmowym i to na fantazji na temat dwudziestolecia międzywojennego, czyli "Hallo Szpicbródce". Na scenach Warszawy coraz częściej pojawiają się dawne scenariusze filmowe - To wynika to z walki o publiczność. Zawsze lepiej powrócić do tego, co jest znane - mówi Przemysław Skrzydelski.

"Hallo
"Hallo Szpicbródka", fot. K. Bieliński, mat.prasowe

Teatr Studio w Warszawie. Na tej scenie reżyseruje po raz pierwszy dyrektor teatru, Agnieszka Glińska. W styczniu wzięła się za bary z "Sądem Ostatecznym" Ödöna von Horvátha. - Wygląda na to, że Glińska nie do końca czuje ten tekst. To było chyba szybkie zastępstwo, nie do końca przemyślane - mówi w Dwójce Agnieszka Michalak. Pozostali krytycy w Dwójce też byli krytycznie nastawieni.

"Sąd
"Sąd Ostateczny", mat.prasowe

Premiery w polskich teatrach oceniało z Tomaszem Mościckim stałe trio znawców teatru: Agnieszka Michalak, Przemysław Skrzydelski i Jacek Wakar.

usc