Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Michał Mendyk 09.06.2015

Muzyka dawna w Polsce. Koniec etapu miłośników?

- Wykonawstwo historyczne stało się przez ostatnie dwadzieścia lat domeną zawodowców. To nie kwestia mody, lecz ważnego historycznego procesu - uważa Lilianna Stawarz z Warszawskiej Opery Kameralnej.
Lilianna Stawarz. Prowadzony przez nią Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej zatrudnia na etatach 35 muzyków. Niewiele wykonawców dawnego repertuaru w Polsce ma taki komfortLilianna Stawarz. Prowadzony przez nią Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej zatrudnia na etatach 35 muzyków. Niewiele wykonawców dawnego repertuaru w Polsce ma taki komfortGrzegorz Śledź/PR2

- Moje pokolenie uczyło się baroku poza studiami, zwykle przez samokształcenie. Gdy w połowie lat 90. dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej zdecydował o wykonaniu wszystkich oper Monterverdiego, nikt z nas nie wiedział, jak to należy robić. Uczyliśmy się od podstaw - wspominała obecna szefowa Zespołu Instrumentów Dawnych WOK. - Dziś bez problemu mogę przygotować wykonanie "Koronacji Poppei" ze studentami. Młodzi od początku kształcą się w tym kierunku, jest ich coraz więcej i są coraz lepsi - podkreśliła Lilianna Stawarz.

Ów entuzjazm widać także po stronie publiczności, która podczas koncertów muzyki dawnej wypełnia sale po brzegi. Dlaczego zatem spora część wykonawców - nawet Wrocławskiej Orkiestry Barokowej działającej przy Narodowym Forum Muzyki - pracuje na tzw. umowach śmieciowych?

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadzenie: Jacek Hawryluk

Goście: Martyna Pastuszka (OH! – Orkiestra Historyczna), Lilianna Stawarz (Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense), Jan Tomasz Adamus (Capella Cracoviensis), Jarosław Thiel (Wrocławska Orkiestra Barokowa)

Data emisji: 8.06.2015

Godzina emisji: 18.00

mm/tj