Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
migrator migrator 25.10.2007

Opera 2.1 – Współczesna muzyka na współczesnej scenie

Jaka jest opera u progu piątego stulecia swego istnienia? Jaką tematykę porusza? Jak zmieniają się nowoczesne koncepcje sceniczne? Jakie są muzyczne, literackie i filozoficzne zainteresowania ich twórców?

„Opera to najpiękniejsze nieporozumienie, jakie stworzyła ludzkość”. Paradoks opery polega na tym, że historia tej jakże niedoskonałej sztuki liczy sobie już cztery wieki. Ostatnio śmierć operze, jako gatunkowi anachronicznemu, przepowiadano w latach 60. XX wieku. Ta jednak nie umarła, wręcz przeciwnie – odrodziła się w wielości oryginalnych dzieł współczesnego teatru muzycznego. Może po prostu racje miał Diderot, kiedy mówił, że „opera zła jest najgorszym gatunkiem sztuki, dobra – najlepszym.”

Na pytanie, dokąd zmierza współczesny teatr muzyczny, łatwej odpowiedzi nie udzielimy. Chcemy natomiast przyjrzeć się wybranym, naszym zdaniem najciekawszym, dziełom powstałym w ostatnich kilkudziesięciu latach. Są wśród nich Dziewczynka z zapałkami Helmuta Lachenmanna, Avis de tempête Georgesa Aperghisa, Le Grand Macabre György’a Ligetiego, Luci mie traditrici Salvatore Sciarrina, Shadowtime Briana Ferneyhougha, Medea Pascala Dusapina, Lost Highway Olgi Neuwirth i Theater der Wiederholung Bernharda Langa.

Nowy cykl comiesięcznych audycji otwieramy operą FAMA Beata Furrera, której koncertową wersję publiczność ostatniej Warszawskiej Jesieni przyjęła niezwykle gorąco.

Zapraszamy: Ewa Szczecińska, Monika Pasiecznik i Daniel Cichy