Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Ludwika Mastalerz 16.02.2011

Artystyczne podróże w czasie i przestrzeni

Karol Frycz - scenograf, malarz i miłośnik teatru - swoje inspiracje czerpał z dalekich podróży: geograficznych i intelektualnych.
Fragment okładki monografii Karola Frycza, autorstwa Lidii Kuchtówny, wyd. Errata 2004.Fragment okładki monografii Karola Frycza, autorstwa Lidii Kuchtówny, wyd. Errata 2004.

Karol Frycz to jeden z największych polskich plastyków teatralnych pierwszej połowy XX wieku. Był wszechstronnie wykształconym znawcą teatralnych stylów i epok. Prace nad kostiumem historycznym opierał na wnikliwych badaniach źródłowych. Rezygnując z perspektywicznych malowideł, po raz pierwszy wprowadził na sceny teatrów polskich dekoracje trójwymiarowe. Aby dodatkowo wzmocnić głębię scenicznej przestrzeni, wykorzystywał światło reflektorów.

Gościem dwójkowej "Zakładki literackiej" była prof. Lidia Kuchtówna, autorka monografii Karola Frycza.

Pod okiem wybitnych artystów - Wyspiańskiego, Mehoffera i Wyczółkowskiego, Karol Frycz studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Przez całe swoje barwne i intensywne życie dużo podróżował, w dzieciństwie jeździł z rodzicami do uzdrowisk austriackich i niemieckich, potem studiował w Monachium, Wiedniu i Paryżu, odbył też jako dyplomata podróże do Japonii i Chin, do Północnej Afryki, do Egiptu, Tunezji i Turcji. Lidia Kuchtówna zwróciła uwagę na to, że artysta dokładnie studiował historię i tradycje krajów, które zwiedzał, ale przede wszystkim ich kulturę: literaturę, sztukę i teatr. – Zanim przygotował dekoracje do "Irydiona" na inaugurację Teatru Polskiego, pojechał do Rzymu i starannie obejrzał wszystkie miejsca związane z akcją dramatu – mówił nasz gość.

Jako miłośnik obcych krajobrazów Frycz opisywał je w swoich reportażach i wspomnieniach. Po zakończeniu wojny przebywał na Dalekim Wschodzie jako attaché prasowy w polskiej misji dyplomatycznej na Syberii, później także w poselstwie polskim w Chinach i Japonii. Wykładał nawet na wyższych uczelniach w Tokio, Osace i Kioto. Lidia Kuchtówna podkreśliła, że bardziej interesowały go Chiny niż Japonia, więcej też o nich pisał. Fascynacje sztuką i obyczajami Dalekiego Wschodu Frycz wykorzystywał w scenografiach i kostiumach. Swoimi spostrzeżeniami chętnie dzielił się ze studentami, gdy wykładał na Wydziale Scenografii krakowskiej ASP. Lidia Kuchtówna, tworząc monografię Karola Frycza, sama udała się w podróż śladami artysty.

Frycz znany jest także ze swoich prac przy renowacji zabytków Sandomierza. Projektował, malował i tworzył freski w kościołach, nowatorsko połączył dekoracje młodopolskie z architekturą w stylu renesansowo-barokowym. Najbardziej wyrazistym przykładem takiego stylu jest kaplica Matki Bożej Różańcowej w kościele św. Jakuba.

Audycję przygotował Witold Malesa.

Aby wysłuchać całej audycji kliknij ikonę dźwięku "Artystyczne podróże Karola Frycza" w boksie Posłuchaj po prawej stronie.

(Lm)