Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Marta Grzymkowska 21.12.2015

Warszawskie neony - reklama, która tworzy klimat

Miłośnicy neonów z Warszawy najpierw je fotografowali, potem ratowali i odnawiali, a wreszcie - otworzyli muzeum. Teraz wydali album "Neon" ze zdjęciami Ilony Karwińskiej.

Najlepszy czas dla neonów to lata PRL. To wtedy kwiaciarnie ozdobione były przez gigantyczne kwiaty, a do barów mlecznych zapraszały uśmiechnięte krowy. W albumie wydanym przez Muzeum Neonów znalazły się m.in. materiały archiwalne pokazujące projekty starych neonów.

- Kiedyś każdy neon musiał być zatwierdzony przez naczelnego plastyka miasta, powstawały więc bardzo artystyczne projekty. Każda reklama musiała być dopasowana do budynku, wszystko było projektowane ręcznie. Dokumentacja znajduje się w archiwum miasta, ale to tej pory mało kto o niej wiedział - mówi Witek Urbanowicz z muzeum.

Dawniej konkretny kolor neonu przypisany był do danej branży - np. apteki miały reklamy w kolorze niebieskim. Z audycji dowiecie się, jakie punkty oznaczane były neonami czerwonymi, zielonymi i fioletowymi.

***

Tytuł audycji: Stacja Kultura

Prowadzi: Katarzyna Dydo

Gość: Witek Urbanowicz (Muzeum Neonów)

Data emisji: 21.12.2015

Godzina emisji: 10.00

mg/pj