Dwójka
Bartosz Chmielewski
05.07.2014
Co Parmigianino zobaczył w wypukłym lustrze?
"Któregoś dnia Francesco zaczął malować własny portret, przeglądając się tym celu w wypukłym lustrze, jakich używają golarze. [..] jął z wielkim kunsztem kopiować wszystko, co ujrzał w zwierciadle." Tak genezę słynnego obrazu Parmigiannino opisał Vasari. O dziele opowie w Dwójce Grażyna Bastek.
Parmigianino "Autoportret w wypukłym lustrze"Wikipedia/domena publiczna
Parmigianino, czyli inaczej Girolamo Francesco Maria Mazzola, (1503-1540) był włoskim malarzem manierystycznym. Jego przydomek artystyczny pochodzi od Parmy - miejsca jego urodzenia. Charakterystyczne dla jego malarstwa wydłużenie postaci, wyszukany wdzięk i odrzucenie postulatów realizmu stały się cechami typowymi dla wielu malarzy doby manieryzmu.
"Autoportret w wypukłym lustrze" to obok "Madonny z długą szyją" - najbardziej znane dzieło Parmigianino. Na obrazie prawa ręka jest większa niż głowa, wypchnięta na patrzącego w owalu lustra. Poza tym widzimy odbicie ścian i sufitu pracowni z oknem w ramkach z ołowiu, starymi belkami stropu, a w centrum portretu wizerunek młodzieńca podobnego do anioła, z gestem dającym wsparcie twarzy.
Na audycję poświęconą obrazowi zapraszają Grażyna Bastek i Michał Montowski.
6 lipca (niedziela), godz. 10.00-10.15
Parmigianino "Autoportret w wypukłym lustrze"; Wikipedia/domena publiczna
bch