Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Jakub Wacławski 28.10.2016

Prawa konsumenta: produkty nieświeże można reklamować

Produkty spożywcze kupowane w sklepach, na bazarach, straganach, przez internet czy w restauracjach nie zawsze są zgodne z tym, co przedstawiają umieszczone na nich etykiety. O tym, jak kupować i w razie potrzeby reklamować żywność, mówili w programie Pogotowie Konsumenckie Renata Jezierska (Inspekcja Handlowa w Warszawie), Aleksandra Frączek (Federacja Konsumentów) i Jakub Korczak (zawodowy kucharz).
Posłuchaj
  • 27.10.16 Renata Jezierska: jeżeli kupujemy produkt, który w domu okazuje się nieświeży, mamy możliwość jego reklamacji
Czytaj także

Coraz mniej Polaków sięga po produkty, które są przeterminowane. Choć wydaje się, że konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na to, co kupują i jedzą, wciąż wielu z nich robi zakupy odruchowo, bez czytania etykiet.

Zdaniem Jakuba Korczaka, producenci żywności celowo wprowadzają klientów w błąd. – Z moich obserwacji wynika, że producenci żywności z pełną świadomością wprowadzają klientów w błąd i robią absolutnie wszystko, by ominąć wszelkie naniesione prawnie kwestie – zaznaczył gość.

Jak podkreśliła Renata Jezierska, „na ok. 20 tys. partii produktów sprawdzonych w 2016 roku, nieprawidłowości stwierdzono w ponad 20 proc. produktów”. – Producenci deklarują nieraz, że do danego produktu zostało użyte mięso wieprzowe choć nie jest to mięso wieprzowe. Czasami jest to zupełnie inne mięso – zauważyła Jezierska.

Zwróciła także uwagę, że jeżeli kupujemy produkt, który w domu okazuje się nieświeży, mamy możliwość jego reklamacji. - Możemy zanieść go do sklepu i złożyć reklamację – wyjaśniła. Dodała jednak, że należy wówczas udowodnić, że produkt został zakupiony właśnie w tym sklepie. - Najważniejszym sposobem udokumentowania jest paragon, ale nie jest to jedyny sposób. Może to być również wyciąg z naszej karty jeśli płaciliśmy kartą, możemy posłużyć się także świadkami, przy których dokonywaliśmy zakupu – zaznaczyła Jezierska.

Aleksandra Frączek dodała, że do 2014 roku obowiązywały „dość krótkie, restrykcyjne terminy jeśli chodzi o reklamowanie żywności”. - Tego krótkiego, trzydniowego terminu na reklamowanie produktu spożywczego już nie ma. Jest on dłuższy, jednak nie może być dłuższy niż data przydatności do spożycia lub termin ważności produktu – podsumowała.

Więcej w całej rozmowie.

Gospodarzem audycji był Dominik Olędzki.

Pogotowie Konsumenckie w Polskim Radio 24 - wszystkie audycje

Polskie Radio 24/pr/tb/

_____________________

Data emisji: 27.10.16

Godzina emisji: 21:33