Przez lata swego istnienia słynny zespół barokowy wykreował obraz muzyki francuskiej „age classique”, czyli wielkiego wieku panowania Ludwika XIV. Trudno dziś zajmować się tą muzyką (czy ogólniej – kulturą) i abstrahować od dokonań Les Arts Florissants, od ich „klasycznej” wizji podniosłej i koturnowej, ale też pełnej subtelnej elegancji i wyrafinowania.
Zespół powstał w 1979 roku. Założony (i prowadzony do dziś) przez amerykańskiego klawesynistę i dyrygenta Williama Christiego, który powiada: „to moje dziecko”, „dzieło mego życia”. To rzadki przypadek, by przybysz z dalekiego kraju odczytał tak bezbłędnie najbardziej istotne cechy francuskiego esprit, odciśnięte także w muzyce. Nie miał w Europie wielu poprzedników, bowiem muzyka francuska XVII w. (i początków XVIII) w całej swej kunsztowności i oryginalności wymagała od wykonawców specjalnych kwalifikacji, wrażliwości i kultury. Christie zgłębiał muzykę francuską i jednocześnie w sposób pragmatyczny budował swój zespół – od początku dobierał świetnych młodych wokalistów, z którymi pracował. Już ich pierwsze nagrania z lat 80- tych wskazują jasno, jakie cechy muzyki francuskiego „grand siècle” pragnie uwypuklić: precyzja rytmiki, cyzelowanie ornamentów, subtelne wyczucie kolorystycznych jakości, a także ów specyficzny koturn, właściwy dla dworu Ludwika XIV, który był (by zacytować Woltera) „w Europie jak jedyny król”.
Obecnie zespół ma swoją własną wytwórnię płytową, a w dorobku ponad 100 płyt (i DVD), niezliczone nagrody fonograficzne, a na swym koncie występy na najważniejszych festiwalach na świecie, znakomite spektakle operowe, sukcesy koncertowe. Utrwalony przez nich repertuar to nie tylko dzieła francuskie (Lully’ego, Rameau, Couperina, Charpentiera – szczególnie ulubionego i ważnego, Campry, Mondonville’a, Monteclaire’a), ale też utwory Monteverdiego, Purcella, Hanedla (zarówno opery jak oratoria), Haydna i Mozarta.
Les Arts Florissants wystąpi 19 stycznia w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Koncert poprowadzi Paul Agnew - znakomity śpiewak, pamiętany choćby z wielkich kreacji w tragediach lirycznych Lully’ ego, od lat współpracujący z zespołem. Do jego najciekawszych dokonań dyrygenckich należą płyty z madrygałami Monteverdiego. Dzień wcześniej przypomnimy Państwu kilka dawnych, bardzo ciekawych, typowych dla estetyki zespołu, nagrań.
***
Tytuł audycji: Między dźwiękami
Prowadzą: Magdalena Łoś i Ewa Obniska
Data emisji: 18.01.2016
Godzina emisji: 19.30
bch/mcz