Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Beata Krowicka 16.08.2013

Nie jesteś zadowolony z usług banku? Rozwiąż umowę!

Wyniki finansowe banków są coraz lepsze, ale dla klientów oznacza to coraz wyższe opłaty za korzystanie z usług tych instytucji. Jednak nie jesteśmy skazani na jedną ofertę i zawsze możemy bank zmienić.
Nie jesteś zadowolony z usług banku? Rozwiąż umowęGlow Images/East News

Wyniki banków notowanych na giełdzie były w pierwszym półroczu 2013 r. najlepsze od analogicznego okresu 2008 r.

Jednak dla klientów nie oznacza to wcale coraz korzystniejszych ofert. Jest wręcz przeciwnie.

- W ostatnich kwartałach obserwujemy podnoszenie wszelkich opłat i prowizji przez banki. Jeżeli banki wprowadzają zmiany w swoich taryfach, to w 90 proc. są to zmiany niekorzystne dla klienta - mówi Marcin Krasoń z Open Finance.

Jedyną metodą, by wyższych opłat uniknąć, jest aktywne korzystanie z usług. Prowizja nie jest bowiem pobierana, gdy aktywnie korzystamy z konta lub karty płatniczej.

Zanim jednak bank podwyższy koszty swoich usług, musi poinformować o tym klientów.

- Jeżeli bank zmienia istotne warunki umowy, a do nich zaliczamy wszelkiego rodzaju opłaty, to powinien nas poinformować na piśmie z odpowiednim wyprzedzeniem o tej zmianie - przypomina Ernest Makowski z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jeśli nowe warunki nam się nie spodobają, mamy prawo do odstąpienia od umowy i zmiany banku.

- Najlepszym protestem przeciwko usługom jakiejś firmy są nasze nogi, na których możemy uciec. Jeżeli w banku wielu klientów zrezygnuje z usług po wprowadzeniu jakichś opłat, to może ktoś pójdzie po rozum do głowy, że trzeba o tych klientów zadbać - wyjaśnia Marcin Krasoń.

Więcej o usługach bankowych dowiesz się z audycji "Aktualności ekonomiczne".

bk