Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Izabela Zabłocka 24.07.2015

Naukowcy z NASA odkryli planetę podobną do Ziemi

Planeta najbardziej ze wszystkich podobna do Ziemi – to najnowsze odkrycie astronomów z NASA.
Galeria Posłuchaj
  • Planeta podobna do Ziemi - to najnowsze odkrycie astronomów z NASA. Fascynujące dane nadesłał teleskop Keplera. O szczegółach Rafał Motriuk/IAR

Wśród fascynujących danych nadesłanych przez kosmiczny teleskop Keplera jest cała grupa planet pozaziemskich, ale jedna szczególnie przypomina naszą – Niebieską Planetę.

Nazywa się 452b i zdaniem ekspertów NASA ze wszystkich znanych planet pozasłonecznych to właśnie ona najbardziej jest podobna do Ziemi. – Uważamy, że to bliski kuzyn czy też bliźniak, czy jak kto woli, Ziemia 2.0 – tłumaczy John Grunsfeld z NASA.

Po sąsiedzku

Wtóruje mu John Jenkins, analityk danych z teleskopu Keplera: " Podać taką informację to przyjemność. To tak, jakby ktoś nowy wprowadził się do nas po sąsiedzku".

Po sąsiedzku, bo leżąca w gwiazdozbiorze Łabędzia planeta jest od nas oddalona o 1400 lat świetlnych; pozornie to daleko, ale w odniesieniu do całego wszechświata to jakby po drugiej stronie ulicy.

Ten kuzyn jest starszy i większy – o 60 procent od Ziemi.

Co więcej, planeta ta znajduje się w tak zwanej strefie zamieszkiwalnej, nie jest na niej ani za zimno ani za gorąco; teoretycznie może więc tam występować woda w stanie ciekłym, co jest niezbędnym warunkiem do istnienia życia. Rok na niej trwa 385 dni.

Okrąża ona gwiazdę bardzo podobną do naszego Słońca. Ta gwiazda jest tylko o cztery procent bardziej masywna i o dziesięć procent jaśniejsza od Słońca.

NASA/x-news

Masa i skały

Na razie nie wiadomo ile waży 452b i jak dokładnie wygląda, na przykład czy jest skalista, tak jak Ziemia. Te właściwości trudniej jest ustalić.

– Ale jeśli faktycznie jest to planeta skalista (…) to coraz większa energia emitowana przez starzejące się słońce może nagrzewać powierzchnię przez co wyparowują oceany. W takim wypadku para wodna zniknęłaby z tej planety na zawsze. Kepler-452b może być w takiej fazie, w jakiej znajdzie się Ziemia za miliard lat, gdy Słońce będzie się starzeć i świecić jaśniej – wyjaśnia związany z misją Keplera dr Doug Caldwell z Instytutu Seti.

Zasłużony Kepler

Podczas swej sześcioletniej misji teleskop Keplera odkrył już ponad tysiąc planet pozasłonecznych. Dwanaście z nich uznano za planety podobne do Ziemi, niektóre znacznie bliższe rozmiarami do naszej planety niż 452b.

Ale wziąwszy pod uwagę wszystkie cechy i czynniki zewnętrzne ze wszystkich dwunastu znanych kuzynek Ziemi, to właśnie Kepler 452b jest najbardziej podobny do naszej planety, uważają eksperci NASA.

Rafał Motriuk/IAR