Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Marta Kwasnicka 30.01.2012

Noworodki intuicyjnie znają prawa fizyki

Choć wydawać by się mogło, że po urodzeniu jesteśmy bezbronnymi istotami, które tylko płaczą, śpią i jedzą, w rzeczywistości nasze mózgi są już wyposażone w intuicyjną wiedzę na temat grwaitacji czy stanów skupienia materii.
Noworodki intuicyjnie znają prawa fizykiGlow Images/East News
Noworodki mają intuicyjną znajomość praw fizyki
Choć wydawać by się mogło, że po urodzeniu jesteśmy bezbronnymi istotami, które jedynie płaczą, śpią i jedzą, w rzeczywistości nasze mózgi są już wyposażone w intuicyjną wiedzę na temat praw fizyki – przekonują naukowcy, których wnioski publikuje serwis EurekAlert.
„Rodzimy się z pewnymi oczekiwaniami dotyczącymi otaczających nas obiektów, choć jest to coś, czego nigdy nas nie uczono. Wraz z rozwojem dziecka, wiedza ta ulega weryfikacji i prowadzi do rozwoju umiejętności, których używamy jako dorośli” – twierdzi Kristy van Marle z Uniwersytetu Missouri (USA), która obserwowała reakcje noworodków na różne sytuacje, badając znajomość podstawowych informacji o obiektach.
Analiza literatury naukowej z ostatnich 30 lat wykazała, że pierwsze sygnały świadczące o wiedzy intuicyjnej można zaobserwować u dwumiesięcznych dzieci. Już wtedy maluchy wiedzą na przykład, że przedmioty, które wypuszczamy z rąk upadają, a przedmioty, które zostały schowane nie przestają istnieć. Badania sugerują ponadto, że przed piątym miesiącem życia dzieci instynktownie orientują się w stanie skupienia materii, np. wiedzą, że woda nie jest ciałem stałym.
„Większość naszych interakcji w dorosłym życiu jest zautomatyzowana. Sądzimy, że noworodki mają taką samą zdolność formułowania oczekiwań oraz przewidywania tego, jak zachowają się przedmioty i substancje, z którymi wchodzą w interakcje – mówi van Marle. - Jeżeli ze stołu spada kubek mleka, możemy próbować go złapać, ale raczej nie będziemy łapać substancji, która się z niego wylewa”.

- Rodzimy się z pewnymi oczekiwaniami dotyczącymi otaczających nas obiektów, choć jest to coś, czego nigdy nas nie uczono. Wraz z rozwojem dziecka, wiedza ta ulega weryfikacji i prowadzi do rozwoju umiejętności, których używamy jako dorośli – twierdzi Kristy van Marle z Uniwersytetu Missouri (USA), która obserwowała reakcje noworodków na różne sytuacje, badając znajomość podstawowych właściwości obiektów.

Analiza literatury naukowej z ostatnich 30 lat wykazała, że pierwsze sygnały świadczące o wiedzy intuicyjnej można zaobserwować u dwumiesięcznych dzieci. Już wtedy maluchy wiedzą na przykład, że przedmioty, które wypuszczamy z rąk upadają, a przedmioty, które zostały schowane, nie przestają istnieć. Badania sugerują ponadto, że przed piątym miesiącem życia dzieci instynktownie orientują się w stanie skupienia materii, np. wiedzą, że woda nie jest ciałem stałym.

- Większość naszych interakcji w dorosłym życiu jest zautomatyzowana. Sądzimy, że noworodki mają taką samą zdolność formułowania oczekiwań oraz przewidywania tego, jak zachowają się przedmioty i substancje, z którymi wchodzą w interakcje – mówi van Marle. - Jeżeli ze stołu spada kubek mleka, możemy próbować go złapać, ale raczej nie będziemy łapać substancji, która się z niego wylewa.

(ew/pap)