Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Beata Krowicka 03.07.2013

Nowe księżyce Plutona zostały ochrzczone. Na niebie pojawiły się Cerber i Styks

W wyniku ogólnoświatowego plebiscytu internetowego wybrano imiona dla dwóch nowych księżyców Plutona.
Nowe księżyce Plutona zostały ochrzczone. Na niebie pojawiły się Cerber i StyksGlow Images/East News

Kerberos i Styx, czyli Cerber i Styks - to nazwy nowych księżyców Plutona - poinformowała w oficjalnym komunikacie Międzynarodowa Unia Astronomiczna (IAU).
W internetowym plebiscycie na nazwy, zorganizowanym przez amerykański Instytut SETI, wzięli udział internauci z całego świata. Ostatecznego wyboru dokonała Międzynarodowa Unia Astronomiczna, która decyduje o oficjalnych nazwach obiektów astronomicznych.
Nowe księżyce Plutona zostały odkryte w 2011 i 2012 roku za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble'a. Razem z trzema wcześniej odkrytymi (Charon w 1978 r., Nix w 2005 r., Hydra w 2005 r.) znanych jest pięć naturalnych satelitów tej planety. Dwa nowe księżyce to niewielkie obiekty. Cerber ma średnicę szacowaną na od 13 do 34 km, a Styks ma nieregularny kształt o wymiarach od 10 do 25 km.
Każdy obiekt astronomiczny po odkryciu otrzymuje oznaczenie w katalogach astronomicznych. Gdy jego orbita jest już dobrze znana, może otrzymać nazwę słowną. Zazwyczaj może zaproponować ją odkrywca, ale musi ona zgadzać się z ustalonymi wcześniej regułami.

Nowe księżyce Plutona odkrył zespół kierowany przez Marka Showaltera z Instytutu SETI. Odkrywcy postanowili oddać losy nazw księżyców w ręce internautów.

Nazwy musiały pasować do pozostałych imion księżyców Plutona, dlatego głosujący mogli wybierać z listy imion mitologicznych związanych ze światem podziemi.
Pierwsze pozycje w głosowaniu zajęły nazwy Wulkan (Vulcan), Cerber (Cerberus) oraz Styks (Styx). Showalter zaproponował dwie pierwsze komisji IAU zajmującej się nazwami planet. Jednak nazwa Wulkan była już stosowana dla hipotetycznej planety pomiędzy Merkurym a Słońcem i pomimo, że nie odnaleziono takiego obiektu, to nie zdecydowano się przyjąć tej nazwy.
Ostatecznie Międzynarodowa Unia Astronomiczna wybrała nazwę Cerber, stosując grecką pisownię Kerberus, aby odróżnić obiekt od planetoidy 1865 Cerberus. Cerber był wielogłowym psem, który strzegł wejścia do świata podziemi. Drugiemu z księżyców przypisano nazwę Styks (Styx) - to miano nosiła główna rzeka Hadesu.

PAP, bk