Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Beata Krowicka 04.07.2013

Japońscy naukowcy wyhodowali malutkie wątroby. Mogą zastąpić chory organ?

Naukowcom udało się uzyskać mikroskopijne wątroby z komórek macierzystych. Myszy z niewydolnością wątroby, którym je wszczepiono, żyły znacznie dłużej od chorych zwierząt.

Naukowcy z Uniwersytetu w Yokohamie połączyli ze sobą dwa rodzaje komórek macierzystych oraz komórki pobrane z pępowiny. W ciągu kilku dni przekształciły się one w struktury będące zaczątkami wątroby. Badacze przeszczepili je myszom z niewydolnością tego organu.

- Te, które otrzymały przeszczep żyły znacznie dłużej, niż pozostałe myszy. Tkanka, która powstała po transplantacji spełniała funkcje działającej wątroby - powiedział tygodnikowi Nature jeden z autorów badań Takanori Takebe.

Wyhodowane struktury nie przerodzą się w całą wątrobę, ale teoretycznie mogą przejąć jej funkcje. Eksperci już od jakiegoś czasu wykorystują komórki macierzyste w stworzeniu takich organów, jak pęcherz moczowy. Ale wyhodowanie wątroby albo nerki jest znacznie trudniejsze.

Według niezależnych ekspertów jest to wielka szansa dla ludzi z niewydolnością wątroby, ale zanim nowe odkrycie zostanie zastosowane u ludzi, musi przejść jeszcze wiele badań.

''