Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Marta Kwasnicka 17.07.2013

Kłopoty entomologów. Facebook pomógł odkryć nieznany gatunek

Amerykańscy naukowcy musieli skorzystać pomocy kolegów, aby zidentyfkować nieznanego owada sprzed milionów lat. Skorzystali z Facebooka.
Caurinus tlaguCaurinus tlaguDerek S. Sikes, Jill Stockbridge, ZooKeys, lic. cc 3.0.

Kłopoty entomologów. Facebook pomógł odkryć nieznany gatunek
Amerykańscy naukowcy musieli skorzystać  pomocy kolegów, aby zidentyfkować nieznanego owada sprzed milionów lat. Skorzystali z Facebooka.
Przedziwny owad, który zbił badaczy z pantałyku, żyje na Wyspie Księcia Walii na Alasce. Nowy gatunek nazywa się Caurinus tlagu i należy do rzędu Mecoptera. Jego nazwa oznacza w języku lokalnych Indian „starodawny”.
Maleńki insekt ma 2 mm długości i żerują na liściach.
- Przez nasze ręce przechodzą tysiące gatunków owadów z Alaski, które zbieramy do muzeum Uniwersytetu Alaski, więc trudno nas zaskoczyć - mówi dr Jill Stockbridge z University of Alaska Fairbanks. A jednak.
Kiedy dr Stockbridge znalazła dziwnego owada, poprosiła o konsultację współpracownika dr Dereka Sikesa. Ale i on nie pomógł, nie potrafił nawet określić rodziny.
Badacze odwołali się zatem do znajomych na Facebooku. Oczywiście, było wśród niech wielu specjalistów. Większość nie miała pojęcia, z czym mają do czynienia. Wyjątkiem był entomolog dr Michael Ivie z Montana State University. Rozpoznał on rodzaj jako Caurinus. Jak dotąd, rodzaj ten zawierał tylko jeden gatunek, żyjący w okolicach Waszyngtonu Caurinus dectes.
Dr Sikes: - To nie tylko drugi gatunek w tym rodzaju. Byliśmy także podekscytowani odkryciem, że owady tego rodzaju żyły już 145 mln lat temu, bo tyle ma skamielina.

Przedziwny owad, który zbił badaczy z pantałyku, żyje na Wyspie Księcia Walii na Alasce. Nowy gatunek nazywa się Caurinus tlagu i należy do rzędu Mecoptera. Jego nazwa w języku lokalnych Indian oznacza „starodawny”.

Maleńki insekt ma 2 mm długości i żerował na liściach.- Przez nasze ręce przechodzą tysiące gatunków owadów z Alaski, które zbieramy do muzeum Uniwersytetu Alaski, więc trudno nas zaskoczyć - mówi Jill Stockbridge z University of Alaska Fairbanks. A jednak.

Kiedy Stockbridge znalazła dziwnego owada, poprosiła o konsultację współpracownika dr Dereka Sikesa. Ale i on nie pomógł, nie potrafił nawet określić rodziny. Badacze odwołali się zatem do znajomych na Facebooku.

(ew/Sci-News.com)