Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Michał Karpa 03.09.2013

"1000 Twarzy SM". Rusza kampania informacyjna dot. stwardnienia rozsianego

Utrudniony dostęp do nowoczesnych leków i rehabilitacji - to główne problemy osób chorych na stwardnienie rozsiane. We wtorek zainaugurowano 6. kampanię informacyjną "SyMfonia Serc", której celem jest zwrócenie uwagi na tę chorobę układu nerwowego i potrzeby pacjentów.
1000 Twarzy SM. Rusza kampania informacyjna dot. stwardnienia rozsianegosxc.hu
Posłuchaj
  • Neurolog profesor Jerzy Kotowicz o utrudnieniach związanych z leczeniem stwardnienia rozsianego (IAR)
  • Helena Kładko o wysokich kosztach, również społecznych, leczenia osób chorych na stwardnienie rozsiane (IAR)
Czytaj także

Neurolog profesor Jerzy Kotowicz podkreślił, że tylko 12 procent chorych na SM w Polsce ma dostęp do nowoczesnego leczenia, na Zachodzie 30-40 procent. Ograniczony jest też czas finansowania terapii przez NFZ do 5 lat. Pacjenci, którzy chcą kontynuować leczenie, muszą płacić z własnej kieszeni od 2 do 7 tys. złotych miesięcznie.

Helena Kładko od 20 lat opiekuje się chorą na stwardnienie rozsiane córką. Na początku kupowała leki za własne pieniądze. Dzięki temu córka skończyła studia, pracowała, ale choroba postępowała.

Na stwardnienie rozsiane choruje w Polsce około 45 tysięcy osób. SM to choroba przewlekła i postępująca, która prowadzi do inwalidztwa. Diagnozuje się ją najczęściej między 20 a 40 rokiem życia. Kobiety chorują dwa razy częściej niż mężczyźni.

W tym roku hasło przewodnie kampanii to "1000 twarzy SM". W ramach akcji w radiu i telewizji pojawią się spoty informujące o chorobie. 15 września na Krakowskim Przedmieściu odbędzie się festyn edukacyjny i koncert.

IAR/ml