Jesteś właścicielem psa? Zostałeś zważony i zmierzony. Psy obserwują ludzi, aby uzyskać od nich jak największą korzyść. Czyli smaczne kąski.
Psy wykorzystują informacje nie tylko z własnych kontaktów z ludźmi, ale i relacji między ludźmi.
W badaniu, o którym donosi czasopismo PLoS, psy obserwowały mężczyznę i dwie kobiety. Badany prosił je o płatki śniadaniowe. Obie go poczęstowały, ale tylko w odpowiedzi na poczęstunek jednej mężczyzna zaczął entuzjazmować się na temat tego, jak są smaczne jej płatki. Otrzymawszy je od drugiej, grymasił i mówił, że są niedobre.
Po obejrzeniu sceny treser puszczał psa. Zwierzę nie zbliżało się do kobiety z "niesmacznymi" płatkami, ale do tej, której płatki zostały pochwalone.
Inne badania psów wykazały już, że zwierzęta te rozróżniają smutne i zadowolone ludzkie twarze. Z przeprowadzonych wcześniej analiz wynika też, że psy wolą ludzi, którzy dają innym jedzenie, kiedy ich się o to poprosi, od tych, którzy nie dają.
(ew/PLoS)