Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Marta Kwasnicka 29.11.2011

Samochód naładuje się sam. W trakcie jazdy

To krok w stronę perpetuum mobile. Na razie nowy mechanizm pozwoli na zwiększenie zasięgu jazdy i zmniejszenie rozmiaru baterii – poinformował magazyn New Scientist.
Samochód naładuje się sam. W trakcie jazdyfot. SXC

Zespół naukowców z Center for Automotive Research na kalifornijskim Stanford University, pod kierownictwem prof. Shanhui Fan opracował nową metodę ładowania baterii samochodów elektrycznych. Jest ona całkowicie odmienna w stosunku do używanych obecnie – zakłada bowiem wbudowanie pod ulicami zespołów cewek magnetycznych.Cewki te, wytwarzając słabe pole magnetyczne, oddziaływałyby na cewki znajdujące się w samochodzie elektrycznym, przenosząc moc i w ten sposób ładując baterii samochodowe.

Uczeni porównują ten sposób transferu energii do arii wykonywanej przez śpiewaka operowego, który potrafi, przy wysokich tonach, rozsadzić szklankę. Wykonane w 2007 roku doświadczenie w Massachusetts Institute of Technology udowodniło, że taki sposób transferu energii jest możliwy – bezprzewodowe przeniesienie mocy poprzez dwie stacjonarne cewki może odbywać się na dystansie do 2 metrów.

Według wyników prac zespołu prof. Fana, przedstawionych na październikowym Global Climate and Energy Project Symposium na Stanford University, ładowanie baterii samochodowych będzie możliwe w trakcie ruchu z dużą szybkością. Uwzględniające masę i szybkość samochodu, obliczenia wykazały, że zestaw cewek rezonansowych, może dokonać transferu 10 kW energii z wydajnością 97 proc. w czasie 7 mikrosekund – wystarczająco, aby ładować baterie nawet przy szybkości ach osiąganych na autostradach. System jest przy tym bezpieczny w stosowaniu – energia jest przekazywana tylko między znajdującymi się bardzo blisko siebie obiektami o zbliżonym rezonansie magnetycznym.

Jak twierdzą naukowcy, którzy opracowali ten system ładowania, ma on dwie istotne zalety. Pierwszą jest możliwość ładowania mobilnego niemal wszędzie gdzie może dojechać samochód. Drugą – zmniejszenie kosztów samochodu elektrycznego przez zastosowanie lżejszych i mniejszych baterii.

(ew/pap)