Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Martin Ruszkiewicz 24.02.2012

W Polskim Radiu dyskutowaliśmy o nowych technologiach

Wyzwania dla mediów publicznych związane z wprowadzeniem najnowocześniejszych technologii były wiodącym tematem konferencji z udziałem przedstawicieli Europejskiej Unii Nadawców (EBU).
Prezes zarządu Polskiego Radia S.A. Andrzej SiezieniewskiPrezes zarządu Polskiego Radia S.A. Andrzej Siezieniewskifot. PR
Posłuchaj
  • Prezes zarządu Polskiego Radia S.A. Andrzej Siezieniewski
  • Prezes zarządu TVP S.A. Juliusz Braun
  • Lieven Vermaele, dyrektor działu technologii i rozwoju Europejskiej Unii Nadawców
Czytaj także

Spotkanie, w którym uczestniczyli przedstawiciele Polskiego Radia, Telewizji Polskiej oraz rozgłośni regionalnych, rozpoczęło się w piątek rano w siedzibie Polskiego Radia.

Perspektywa zmian

Prezes zarządu Polskiego Radia SA Andrzej Siezieniewski powiedział, że to spotkanie dotyczy bardzo bliskiej przyszłości mediów elektronicznych:

- Perspektywa, o jakiej rozmawialiśmy, dotyczy kilkunastu, a najdalej kilkudziesięciu miesięcy, także w realiach naszego kraju. Musimy wiedzieć, co i jak się zmienia, a także jakie działania te zmiany wymuszą na nas, osobach odpowiedzialnych za media elektroniczne w Polsce.

Przede wszystkim rozwój

Prezes zarządu TVP SA Juliusz Braun mówił natomiast, że wykorzystanie nowoczesnych technologii w mediach publicznych, to zupełnie nowe możliwości udostępniania treści odbiorcom:

- Nowe technologie mają pozwolić Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu, by nasze bogate archiwa, efekty naszej bieżącej produkcji wykorzystywać w taki sposób, by jednocześnie zwiększać potencjał kreatywności społecznej, by służyć rozwojowi kapitału społecznego. Wszystko to dzięki nowym technologiom staje się może trudniejsze, ale też daje większe możliwości.

Wielopłaszczyznowy przekaz

Z kolei Lieven Vermaele, dyrektor działu technologii i rozwoju Europejskiej Unii Nadawców wyjaśniał uczestnikom, że wyzwaniem dla nadawców publicznych będzie przede wszystkim dotarcie do odbiorców korzystających z mobilnych urządzeń, jak tablety, I-pady, czy smartfony, które charakteryzują się wysoką interaktywnością, ale małym stopniem zaangażowania uwagi odbiorcy. Ale - jak zaznaczył przedstawiciel EBU - przekaz musi być wielopłaszczyznowy.

Zobacz galerię DZIEŃ NA ZDJĘCIACH >>>

Każda nadawca medialny musi obecnie dostarczyć cały pakiet tworzący przekaz. To już nie może być samo radio, lecz radiowe kanały linearne, nielinearne oraz multimedialne. Nadawca musi też uwzględniać kontekst platform społecznościowych. Także Polskie Radio i inni nadawcy publiczni powinni tworzyć zintegrowane kanały przekazu. To samo dotyczy telewizji.

Członkowie Europejskiej Unii Nadawców, w której Polskę reprezentuje jedynie Polskie Radio i TVP, zdecydowali o wzajemnym wspieraniu się we wdrażaniu najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych. Na dzisiejszej konferencji została przedstawiona, po raz pierwszy w Polsce, strategia EBU w tej dziedzinie.

mr