Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio
Jarosław Krawędkowski 18.12.2013

PKP w 2014 r: wielkie inwestycje i trudny rok dla pasażerów

Przed koleją i jej pasażerami trudny rok. Prace modernizacyjne i remontowe toczą się na 16 procentach torów, a to oznacza duże utrudnienia dla pasażerów i dla przewoźników.
Trasa kolejowa (zdjęcie ilustracyjne)Trasa kolejowa (zdjęcie ilustracyjne)PKP
Posłuchaj
  • Zuzanna Szopowska z PKP INTERCITY mówi o inwestycjach na torach i czasach przejazdu pociągów w 2014 r /Sylwia Zadrożna/
Czytaj także

W przyszłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe chcą zmodernizować i zrewitalizować około 3 tysięcy kilometrów torów. To dwa razy więcej niż w roku ubiegłym. Wzrosną również nakłady na inwestycje, które będą trzykrotnie wyższe niż w roku 2010 i mają wynieść ponad 9 miliardów złotych.

Jest gorzej, aby w przyszłości było lepiej

O mniej więcej 18 minut wydłuży się w przyszłym roku przejazd z Warszawy do Krakowa i Katowic. Centralna Magistrala Kolejowa jest modernizowana i dostosowywana do pociągów Pendolino.

Jednak dzięki temu za rok, w grudniu 2014 roku, tymi nowoczesnymi pociągami pojedziemy Magistralą z prędkością 200 kilometrów na godzinę.

Docelowo podróż z Warszawy do Krakowa zajmie nam 2 godziny i 15 minut, a do Katowic 2 godziny i 10 minut.

Dużym wyzwaniem dla kolejarzy jest też trasa z Warszawy do Łodzi, z której korzystają głównie osoby podróżujące do pracy. PKP Intercity ma tam obecnie 15 par pociągów. 2 stycznia 2014 na prośbę pasażerów pojawi się dodatkowy pociąg - TLK Podstolina, który będzie kursować w godzinach szczytu. Ale w 2015 roku mamy przejechać tą trasą w 70 minut.

Utrudnienia mamy też na linii Rzeszów - Kraków, ale podróżujący tą trasą mogą już korzystać z nowego taboru.

Na trasę Przemyśl - Szczecin zmodernizowanych zostało 68 wagonów, które są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, dysponują przewijakami dla dzieci w toaletach i wieszakami na rowery i narty.

Są też dobre informacje

W rozkładzie jazdy pociągów, który obowiązuje od 15 grudnia br. podróż na niektórych trasach uległa skróceniu. Z Warszawy do Zielonej Góry jedziemy krócej niż 4 godziny, do Trójmiasta przez Bydgoszcz w 4 godziny i 28 minut, w 2 i pół godziny dojedziemy ze stolicy do Poznania.

Modernizacja taboru - Pendolino na naszych torach za rok

PKP Intercity na inwestycje w tabor wyda do roku 2015 blisko 7 miliardów złotych. Już w tym roku pasażerowie mieli do dyspozycji 78 zmodernizowanych i nowych wagonów. Przyszły rok to kolejne 250, a w 2015 następne 345 sztuk.

- Testy Pendolino przebiegły dobrze - mówi Zuzanna Szypowska z PKP Intercity. - W ich ramach sprawdzono, jak pociągi współpracują z infrastrukturą, ale przeprowadzono także testy społeczne, w których sprawdzano, jak pociąg odpowiada na potrzeby osób niepełnosprawnych – podkreśla Szypowska.

Zapowiada, że w najbliższym czasie w pociągach szkolenie przejdą psy osób niewidomych, nauczą się między innymi, jak otwierać drzwi i wsiadać do wagonu.

Przypomnijmy, w czasie jazd testowych udało się też osiągnąć rekord prędkości Pendolino po polskich torach. 293 kilometry na godzinę.

Sylwia Zadrożna